راه و شهرسازیمجله خبری

تور جعلی کرونایی در سایه گرانی بلیط هواپیما

به گزارش ساختمان آنلاین:  مدتی است که تصویری تبلیغاتی از یکی از آژانس‌های گردشگری که ویژه تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا است میان کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ عده‌ای آن را سوژه طنز کرده و عده‌ای دیگر آن را مایه تاسف می‌دانند. از این‌ها که بگذریم اما مهم‌تر از همه آن است که آیا این تور مجوزهای لازم را اخذ کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام واکسیناسیون انجام داده یا با توجه به گرانی بلیت هواپیما و آشفته‌بازار صنعت گردشگری در روزهای کرونایی، صرفا این موقعیت را برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود مغتنم شمرده است.

وزارت بهداشت: تور کرونا جعلی است

انتشار گسترده پوستر تبلیغاتی سفر به استانبول برای تزریق واکسن کرونا با واکنش رسمی وزارت بهداشت مواجه شد؛ به‌طوری که کیانوش جهان‌پور،‌ رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، تورهای تزریق واکسن به ترکیه و امارات را «جعلی» خواند.

جهان‌پور تبلیغات درباره سفر به کشورهای همسایه برای تزریق واکسن کرونا را «سوء‌استفاده شیادان از نیاز مردم»‌ عنوان کرد. او با اشاره به اقدامات کشورهای دیگر برای تهیه واکسن گفت:‌ «در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشورهای دیگر،‌ عموما، امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد.»

این واکنش وزارت بهداشت در حالی مطرح می‌شود که آژانس هواپیمایی مذکور برای این تور حداقل قیمت 12 میلیون تومان را در نظر گرفته و مشخص نیست سقف قیمتی آن چقدر است.

تور واکسن کرونا مجوز ندارد

مشخص نیست کدام شرکت یا گروه برگزار کننده این تور است،‌ همچنین جزییاتی از این‌که چه واکسنی و تحت نظارت چه نهاد قانونی برای مسافران احتمالی این تور در ترکیه تزریق خواهد شد، در این پوستر مشخص نیست. در همین زمینه، ولی تیموری، معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «فکر نمی‌کنم این تبلیغ کار یک آژانس مسافرتی باشد.»

همچنین حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، این اقدام را «فرصت‌طلبی و سوء‌استفاده» خوانده و ارتباط آن با آژانس‌های گردشگری را رد کرده است. وی می‌گوید: ««ترکیه هنوز برای تمام شهروندانش واکسن کووید-۱۹ را تامین نکرده،‌ چه‌طور می‌تواند برای مسافر خارجی واکسن داشته باشد؟» به گفته او نیروی انتظامی مسئول برخورد با این گونه تبلیغات کذب است.

واکسنی برای ایرانیان در کار نیست

اما بررسی‌های بیشتر و تطابق تاریخ این تور با برنامه کشور ترکیه نشان‌دهنده این است که این گروه یا شرکت سفر خود را با تاریخ انجام واکسیناسیون شهروندان کشور ترکیه با واکسن چینی کرونا مطابقت داده است، چراکه وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده این کشور می‌تواند در پایان ماه میلادی دسامبر،‌ حدود سه هفته دیگر، تزریق واکسن سینوواک چینی را آغاز کند. قرار است محموله این واکسن بعد از یازدهم دسامبر به ترکیه برسد و احتمال آن می‌رود که تبلیغات صورت گرفته در پوستر تور استانبول نیز برای همین واکسن چینی باشد.

اما نکته قابل توجه این است که اگر قرار بر وجود واکسنی هم باشد، صرفا نسخه آزمایشی (تست) آن برای ایرانیان محدودی در دسترس است و اتباع خارجی، آن‌هم در شرایطی که در قالب تور وارد این کشور شده‌اند، مشمول واکسیناسیون نخواهند شد.

موش آزمایشگاهی کشورهای دیگر نشوید

مهدی سامانی، فعال حوزه گردشگری در این مورد به ساختمان انلاین می‌گوید: «از همان اول هم مشخص بود که این تبلیغات صرفا یک حقه تبلیغاتی باشد و بعید هم نیست که همه‌گیر شدن آن در فضای مجازی کار خودشان باشد تا افراد بیشتری را در دامی که پهن کرده‌اند، بیاندازند.»

وی ادامه داد: «همان‌طور که از اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها مشخص است، این تور فاقد مجوزهای لازم است و این موضوع نشان می‌دهد در این روزهایی که قیمت بلیت سر به فلک کشیده و وضعیت صنعت گردشگری از هر زمانی بدتر است، باید نظارت‌ها را بیش از پیش افزایش داد تا شاهد جولان سوداگران و سوءاستفاده‌گران در این حوزه نباشیم.

سامانی تصریح کرد: «ممکن است ایرانیانی که اقامت و شهروندی ترکیه را دارند در طرح واکسیناسیون سراسری این کشور شرکت داده شوند اما طبیعتا کسانی که در قالب تور وارد این کشور شده‌اند، مشمول تزریق واکسن نخواهند شد. البته ادعاهایی مطرح شده که ممکن است برای نسخه آزمایشی این واکسن محدودیتی وجود نداشته باشد اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا عده‌ای حاضرند تبدیل به موش آزمایشگاهی در دیگر کشورها شوند؟ طبیعتا ترکیه از این موضوع استقبال می‌کند و این ما هستیم که باید هوشمندانه عمل کنیم.»

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا