راه و شهرسازیمجله خبری

ساخت چهار میلیون مسکن نیاز به معجزه دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   اینها در حالی است که یک کارشناس ارشد عُمران در یاسوج تاکید دارد دولت سیزدهم به دلایل متعدد نمی تواند شعار و وعده خود به مردم مبنی بر واگذاری چهار میلیون واحد مسکونی به مردم ایران طی چهار سال آینده را در صورت ادامه روند کنونی عملی کند.

اسماعیل آربوبرزن” گفت: با یک حساب دو دوتا چهارتای ریاضی می توان به خوبی ثابت کرد که دولت در بحث ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهارسال آینده باتوجه به وضعیت موجود نمی تواند موفق باشد.

امکان ندارد دولت چهار میلیون واحد را در چهارسال تحویل مردم بدهد

وی با اشاره به برخی آمارهای اقتصادی در کشور، اظهارداشت: در بسیاری از استان ها، دولت با مشکلاتی نظیر تهیه زمین، پرداخت تسهیلات بانکی و حتی معارضان اجتماعی برای اجرا نهضت ملی مسکن مواجه بوده و یکسال هم از شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال گذشته است.

این فعال اقتصادی گفت: افزایش سرسام آور اقلام و کالا یکی از دلایل تحقق نیافتن شعار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال است و دلایل دیگری وجود دارد که این احتمال را به صفر می رساند.

آریوبرزن با بیان اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در چنین شرایط اقتصادی، قدرت ریسک شان برای همکاری با دولت در طرح نهضت ملی مسکن به پایین ترین حد ممکن رسیده است، افزود: در کهگیلویه و بویراحمد هم که تنها 10 هزار واحد مسکونی از یک میلیون واحد مسکونی در سال است اکنون دولتمردان با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند.

این کارشناس ارشد عُمران با بیان اینکه امکان ندارد دولت بتواند چهار میلیون مسکن بسازد معتقدست مگر معجزه ای رخ بدهد تا دولت سیزدهم بتواند سالانه یک میلیون واحد مسکونی را در کشور تحویل متقاضیان خود بدهد.

هر  سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود

این درحالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در دولت سیزدهم، چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ساخته می شود و بر این اساس در هر سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عقب مانده ایم

اما داستان و اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در استان کهگیلویه و بویراحمد داستان متفاوتی است.

در حالیکه سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر سرعت بخشی طرح نهضت ملی مسکن تاکید می کند اما اسماعیل کیهان مدیرکل دیوان محاسبات و سید نوید موسوی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی این استان از پیشرفت ضعیف این طرح در استان اظهار نگرانی می کنند.

در روز پنجشنبه پنجم خردادماه 1401، احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بهمراه جمعی از مسوولان، کلنگ سایت معروف به سایت جهادکشاورزی یاسوج با ۱۶۰ واحد و در یک هکتار زمین را به نمایندگی از کلنگ زنی سه هزار واحد مسکونی “نهضت ملی مسکن” را بر زمین می زند.

او در آن مراسم گفت: این سه هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار و با ارزش ۲۲ هزار میلیارد ریال با ۵۰ درصد تسهیلات و ۵۰ درصد سهم آورده متقاصی، احداث و البته 40 هزار واحد مسکونی این طرح در چهار سال آینده استان یعنی سالانه 10 هزار واحد باید احداث شود.

وضعیت نامطلوب طرح اقدام ملی مسکن در یاسوج

مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد اما در روز بیست ششم خردادماه امسال یعنی 21 روز بعد از کلنگ زنی طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج توسط استاندار از نامطلوب بودن وضعیت این طرح ابراز نگرانی می کند و گفت: نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد با گذشت 17 ماه و پرداخت ۱۵ میلیارد تومان اعتبار  فقط ۱۰ درصد پیشرفت کاری دارد و هم اکنون غیرفعال است.

اسماعیل کیهان” در روز بیست ششم خردادماه 1401 با بیان اینکه واحد های مسکونی مشمول این طرح در مدت زمان ۱۶ ماه باید به بهره برداری برسد، اظهارداشت: طرح اقدام ملی مسکن ۱۹۵ واحدی یاسوج از سال ۱۳۹۹ شروع شده و مهمترین دلایل تأخیر در اجرای این طرح هم توجه نکردن به ظرفیت ها در انتخاب پیمانکار، نظارت نکردن بر عوامل اجرایی و اعمال نکردن الزامات قانونی است.

او گفت: انتخاب مکان اجرای این طرح دارای ایرادات فنی است.

نهضت ملی مسکن پیشرفت مطلوبی ندارد

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم، از نامطلوب بودن پیشرفت نهضت ملی مسکن در ایران پرده برداری می کند و می گوید: طرح نهضت ملی مسکن در تمام کشور پیشرفت مطلوبی ندارد.

سید نوید موسوی” گفت: سایت 288 واحدی گچساران، به لحاظ جغرافیایی، بهترین مکان بوده ولی پیشرفتی که ما از بنیاد مسکن انتظار داشتیم اتفاق نیفتاده و متاسفانه دستگاه های خدمات رسان هم هنوز اقدامی برای زیرساخت های برق، آب ، گاز و فاضلاب انجام نداده اند.

او، کارگزار نهضت ملی مسکن در یاسوج را ستاد اجرایی فرمان امام و در شهرهای کوچک مانند دهدشت، دوگنبدان، چرام، لیکک، دیشموک و لنده را اداره کل بنیاد مسکن ذکر و افزود: از زمان شروع طرح در کهگیلویه و بویراحمد، در همه شهرها به جز گچساران، فازها به صورت گروهی انجام می شود.

موسوی، تعداد مُتقاضیان این طرح در یاسوج را بیش از هشت هزار متقاضی عنوان و افزود: ما در یاسوج اکنون به مُعضل نبود زمین مناسب برای احداث هشت هزار واحد مسکونی برخورده ایم و برای اجرای نهایی حدود هفت هزار و 700 واحد اصلا زمین نداریم.

این مسوول راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت:در شهر دهدشت هم حدود ۸۰۰ متقاضی پول برای ساخت واحدها واریز کرده اند که تا یک ماه آینده زمین به آنها واگذار می شود و در شهر دوگنبدان برای 2 هزار و  ۴۳۳ نفر زمین پیش بینی کرده ایم که هزار و ۷۳۴ نفر از آنان باید اکنون پول واریز کنند.

وی گفت: در مجموع، قرار است 10 هزار واحد مسکونی طی چهار سال آینده براساس طرح نهضت ملی مسکن احداث و به مُتقاضیان واگذار شود.

این کارشناس ساختمان افزود: در فاصله چند ماه گذشته، تمام استان ها درگیر تامین زمین مسکن بودند و معتقدیم یکی از راهکارهای دریافت زمین، استفاده از زمین های منابع طبیعی استان بوده که بدلیل شرایط خاص اراضی منابع طبیعی در استان نتوانسته ایم از این بخش استفاده کنیم.

موسوی، راهکار دوم را بحث الحاق ها عنوان و افزود: بطور مثال، زمین ۹/۵ هکتاری گچساران زمینی بود که به شهر دوگنبدان الحاق شده است.

وی گفت: تغییر کاربری ها راهکار سوم است که در استان متاسفانه نتوانستیم کاری از پیش ببریم چون استانداری و اداره کل راه و شهرسازی خیلی موافق این تغییر کاربری ها نیستند.

این مسوول راه و شهرسازی با بیان اینکه پایش در سطح استان به اتمام رسیده و از ۵۶ هزار مُتقاضی حدود ۱۰ الی 11 هزار نفر دارای شرایط بودند، افزود: چهارمین مرحله، بازگشایی پاکات مناقصه ای و شروع کار اجرایی است که به پای کار بودن مُتقاضی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه از  ۱۰ هزار واحد مسکونی عنوان شده، حدود چهار هزار واحد مربوط به واحدهای روستایی در این استان است، گفت: کارگزار این جریان در استان اداره کل بنیاد مسکن است.

موسوی افزود: از 10 هزار واحد مسکونی که قراراست در طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخته شود شش هزار واحد در شهر یاسوج ساخته خواهد شد که 2 هزار واحد آن توسط مالکان احداث می شود.

او با اشاره به ساخت چهارهزار واحد مسکونی دیگر در شهرهای کوچکتر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرهای دوگنبدان، دهدشت، چُرام، سی سخت، لیکک،دیشموک و مارگون هم متقاضیان با دریافت 300 میلیون تومان تسهیلات نسبت به ساخت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند.

وی افزود: تلاش ما استفاده از تسهیلات و فراهم کردن زیرساخت ها در استان است.

با این حال باز هم نمی توان به نتیجه رسید و به این سوال پاسخ داد که آیا دولت می تواند از پس اجرای این طرح بر بیاید یاخیر، اما مسئله ای که اهمیت دارد این است که دولت باید در راستای مدیریت وضعیت مسکن تلاش کند و حتی اگر هم این طرح به نتیجه خاصی نرسید باید بتواند در گام نخست، وضعیت رهن و اجاره را ساماندهی کند.

این روزها گرانی در تمام حوزه های اقتصادی گریبان مردم را گرفته است و جامعه روز به روز برای تامین یک خانه ساده ناتوان تر می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا