راه و شهرسازیمجله خبری

امیدواری خانه به دوشان برای خانه‌دار شدن

به گزارش ساختمان آنلاین:  خانه‌دار شدن و رهایی از اجاره‌نشینی و حمل اسباب و اثاثیه، آرزویی است که بسیاری از مردم و به ویژه جوانان در دل دارند و هم اکنون با افزایش چند برابری اجاره مسکن آن هم در دوران کرونایی که برخی صاحب‌خانه‌ها بدون تبعیت از قانون خاصی این اقدام را انجام داده‌اند شرایط برای اقشار آسیب‌پذیر دشوارتر شده است.

هم‌اکنون بسیاری از اقشار محروم جامعه به سختی از پس تامین حداقل امورات زندگی خود هستند و افزایش چندین برابری اجاره مسکن، امان آنها را بریده و بسیاری از آنها خیال خانه‌دار شدن را از سر گذرانده‌اند.

از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز باعث شده که بسیاری از خانه‌های نیمه‌کار، به همان شکل باقی بماند و از سوی دیگر با توجه به اینکه ساخت و ساز کاهش یافته است، به تبع آن اشتغال افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند به مخاطره افتاده است.

امسال در مجلس یازدهم، قانون«جهش تولید مسکن» به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و براساس آن سالانه در کشور یک میلیون واحد مسکونی تولید و در اختیار اقشار واجدشرایط قرار می‌گیرد و در این راستا نیز بانک‌ها موظف به پرداخت سالانه 200 تا 450 میلیون‌ تومانی تسهیلات با سود بین پنج تا 12 درصدی هستند.

با تصویب این قانون، موجی از امیدواری در بین بسیاری از مردم خانه‌ به دوش و به ویژه جوانانی که به تازگی ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند ایجاد شده به ویژه اینکه وزارت راه و شهرسازی مقرر شده که زمین رایگان در برخی مناطق به افراد واجدشرایط اختصاص دهد.

«میلانی» یکی از هم‌استانی‌ها با اشاره به اینکه از 12 سال گذشته از شهرستان به ارومیه آمده و در این مدت اجاره‌نشین بوده است اظهار داشت: امیدوارم با قانون جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم، یکی از آرزوهای مهم خود و خانواده‌ام محقق شود چون خانه به دوشی در گرما و سرما و در شرایطی که صاحب‌خانه‌ها هر روز و هر ماه اجاره بها را افزایش می‌دهند، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

«پیری» نیز یکی از همشهریان ارومیه‌ای با بیان اینکه از زمان دولت نهم منتظر تحویل مسکن مهر هستیم بیان کرد: متاسفانه پیمانکار این پروژه به خاطر افزایش مصالح ساختمانی، از 10 سال گذشته واحد مسکونی ما را نیمه تمام گذاشته و تحویل نداده است و هم اکنون با توجه به اهتمام دولت در خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و کم‌درآمد امید است که این پروژه نیز به سرعت به سرانجام برسد.

«صالحی» نیز از دیگر همشهریان ارومیه‌ای گفت: من به تازگی ازدواج کرده و به دنبال اجاره یا خرید مسکن هستم و با توجه به اینکه مقرر شده تا قانون جهش مسکن در کشور و به تبع آن در استان اجرا شود، به پیشنهاد و توصیه دوستان، برای ثبت نام در این طرح اقدام می‌کنم تا خانواده از نعمت مسکن و سرپناه برخوردار شوند.

در ادامه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: راهبرد قطعی مجلس یازدهم، تلاش برای پیگیری مطالبات برجا مانده مردم است و نمایندگان در راستای تحقق این مطالبات مردم و آرمان‌های کلی نظام و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند.

عادل نجف‌زاده با اشاره به قانون جهش تولید مسکن که در کمیسیون عمران مجلس بررسی و آغاز شده است گفت: این قانون از قوانین مهم و از افتخارات مجلس یازدهم بوده به طوری که مقدمات اجرای آن توسط وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و با اجرای آن بخش بزرگی از مطالبات مردم در حوزه مسکن و اشتغال تحقق می‌یابد.

وی افزود: همچنین با توجه به بومی بودن نهاده‌های تشکیل مسکن در کشورمان و خودکفا بودن در مصالح مورد نیاز و عزم جدی دولت سیزدهم، این راهبرد اجرایی می‌شود.

عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای آن نزدیک به 700 نوع شغل در کشور فعال شده و به نیروی محرکه‌ای برای اقتصاد کشور تبدیل می‌شود.

وی در ادامه نیز با اشاره به پیگیری قانون مالیات بر خانه‌های خالی از وزارت اقتصاد اظهار داشت: با پیگیری این قانون از ورود و تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای جلوگیری می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا