بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت و سازها باید فنی و اصولی باشد

به گزارش ساختمان آنلاین:  بهزاد پارسا در گفت و گو خبرنگاران با اشاره به تاثیر تخصص در امر ساخت و ساز ، اظهار کرد: دنیای امروزی دنیای تعهد و تخصص است و در هر رشته و رسته‌ای استفاده از افراد متخصص امری بدیهی است. نگاهی به زلزله‌های اخیر و مقایسه آنها با زلزله‌های سال‌های گذشته موید تاثیر مهندسان متخصص و کارایی قوانین ساخت و ساز است.

وی افزود: زمین لرزه شدید اخیر به بزرگی ۶.۳ و ۶.۴ در مقیاس ریشتر با فاصله کمتر از یک دقیقه که در جنوب کشور رخ داد و پایداری ساختمان‌ها در مقابل آن و کاهش چشمگیر خسارات جانی، نتیجه استفاده از مهندسان صاحب صلاحیت در ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ادامه داد: در مقایسه زلزله مذکور با زلزله تقریبا مشابه سال ۱۳۸۲ در شهر بم با بزرگای ۶/۶ ریشتر که بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و خرابی‌های وسیعی بر جا گذاشته بود در می‌یابیم درک صحیح علم مهندسی و استفاده از آن ناجی جان و مال مردم شد؛ چراکه اگر تعهد و تخصص مهندسان در طراحی، اجرا و نظارت ساختمان‌ها نبود به یقین امروز به واسطه این زلزله، شاهد ایرانی عزادار بودیم؛ عزادار هموطنانی که به دلیل ریزش ساختمان‌ها جان باختند، عزادار فرهنگ نادرست استفاده از افراد فاقد صلاحیت در امر تخصصی ساخت و ساز و عزادار تفکر اشتباه صرفه جویی در هزینه‌های پایداری و استحکام ساختمان‌ها که به قیمت از دست دادن جان و مال انسان تمام می‌شد.

پارسا گفت: خوشبختانه در زمین لرزه اخیر، مهندسان به واسطه درک صحیحی که از حرفه و مسئولیت خطیرشان دارند، در این آزمون سربلند بیرون آمدند. لازم است این آگاهی در جامعه نیز گسترش یابد و ساخت و ساز اصولی فدای صرفه جویی مقطعی نشود که هزینه برای ساخت و ساز فنی و اصولی، سرمایه گذاری محسوب می‌شود، سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت و طول عمر ساختمان‌ها، سرمایه گذاری برای ایمنی ساختمان‌ها و در نهایت سرمایه گذاری برای حفظ جان و مال انسان‌ها.

وی تصریح کرد: امیدواریم همکاران فرهیخته جامعه مهندسی نیز در عمل به وظایف خویش همچون گذشته دقیق و متعهد باشند و در جهت ارتقا و تعالی جایگاه مهندسان و حرفه مهندسی و تامین اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجدانه تلاش کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا