مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

استدلال هواداران ساخت و ساز در باغ ها چیست؟

برخی اعضای شورای شهر تهران که در زمره هواداران لایحه جدید ساخت و ساز در باغ ها به شمار می آیند، اعتقاد دارند که مصوبات پیشین یعنی برج باغ که به مدت بیش از ۱۵ سال اجرا شد و خانه باغ که حدود چهار سال مبنای عمل بود، دچار افراط و تفریط بوده اند و اکنون یک راه میانه در لایحه جدید تعریف شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از هواداران لایحه ساخت و ساز در باغ ها که توسط شهرداری تهران تدوین شده است، این طور استدلال کرده که مصوبه برج باغ اجازه ساخت ۱۱ طبقه در ۳۰‌ درصد سطح اشغال را به مالکان می داد و مصوبه خانه باغ این میزان را به ۱۵‌ درصد در دو طبقه کاهش داد و این یعنی هر دو مصوبه به افراط و تفریط دچار بوده و موجب از بین رفتن باغات شدند.

وی با طرح این استدلال که شورای ششم باید حد وسط را بگیرد و طوری پیش برود که مالک انگیزه حفظ باغ را داشته باشد، گفت: اگر این انگیزه را بگیریم، مالک سعی می کند به هر نحوی باغ را از بین ببرد و به دنبال رها کردن باغ باشد. از این رو باید از افراط و تفریط دست برداریم و کاری کنیم که مالک با رضایت شخصی باغ را حفظ کند و از حفظ باغ سود ببرد و حتی باید به سمتی برویم که مالک انگیزه پیدا کند ملک غیر‌باغ را به باغ تبدیل کند و از کاشتن درخت در ملک خود ترسی نداشته باشد.

این استدلال در حالی مطرح و مبنای طراحی لایحه جدید با امکان صدور مجوز حتی برج سازی در باغ ها شده که در مصوبه خانه باغ، کاربری های پرسود و متنوعی متناسب با شرایط املاک مشجر تعریف شده بود که در دو تا چهار طبقه قابل اجرا و پیاده سازی بود. اما مدیریت شهری در سال های اخیر عملا هیچ تلاشی برای آشنا کردن مالکان باغ ها با مزایای این کاربری ها نکرد و عملا به واسطه اینکه مصوبه مذکور ناشناخته بود، به یک مصوبه شکست خورده تبدیل شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا