بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

دلایل کاهش ساخت‌وساز در کشور چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  حمیدرضا رستگار درباره صنعت ساخت و ساز در کشور، عنوان کرد: صنعت ساخت و ساز کشور صنعتی است که ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم با آن در ارتباط است و به نوعی می توان گفت که تحرک و رونق آن نقش مهمی در ایجاد اشتغال کشور داشته و موتور محرک اقتصاد خواهد بود.

افزایش هزینه تمام شده تولید مسکن را کاهش داده است

وی درباره علل کاهش تولید مسکن در کشور عنوان کرد: با کاهش تعداد پروانه های ساخت و کم رمقی تولید، میزان اشتغال مورد نیاز در این بخش نیز حاصل نمی شود. در سال جدید میزان ساخت و ساز در کشور کاهش قابل توجهی داشته است به این دلیل که قیمت زمین در کشور بالا بوده و با افزایش نرخ خدمات و مجوز‌هایی که شهرداری ها برای ساخت و ساز در اختیار قرار می دهد هزینه تمام شده تولید افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است و در کنار این عوامل افزایش قیمت مصالح ساختمان، سازندگان را به این نتیجه رسانده است که در این بازار رکودی ساخت و ساز چندان هم مقرون به صرفه نیست.

کاهش قدرت خرید مردم و نقش آن در کاهش تولید مسکن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: کاهش توان خرید خریداران مسکن نیز یکی از دلایلی است که به رکود مسکن دامن زده است و در این میان وام های بانکی در نظر گرفته شده برای مشتریان در افزایش قدرت خرید مردم نتیجه ای به دنبال نداشته است.

رستگار اظهار کرد: براساس آمار‌های شهرداری، ساخت و ساز در کشور رونقی نداشته، اما این امیدواری وجود دارد که با در نظر گرفتن زمین ارزان قیمت در شهر‌های کشور، بازار ساخت و ساز رونق بگیرد، چون مشاغل وابسته به مسکن دچار تحرک و پویایی خواهد شد و اشتغال این بخش نیز به دنبال این تحرک به وجود خواهد آمد.

نهضت ملی مسکن موتور محرک صنایع بالادست و پائین دست

وی تصریح کرد: دولت طرحی برای مسکن ملی و نهضت ملی مسکن داشته و اگرچه بحث هایی درباره میزان آن و چرایی اجرای این طرح ها وجود دارد، اما می تواند موتوری محرکی برای بسیاری از صنایع بالادست و پائین دست باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: جلسات و تلاش هایی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده، اما هنوز در مسیر اجرایی حرکت نکرده است. تمام سعی دولت این است که این روند تسریع یابد، اما باید به سختی ها و دشواری های آن نیز واقف بود.

وی ادامه داد: این طرح قطعا در تحرک صنایع کشور نیز موثر است و تولیدات کارخانجات داخلی را به نحو مناسبی افزایش می دهد و این امیدواری وجود دارد که فاز‌های اجرایی آن از سرعت لازم برخوردار شوند.

تولید آهن و فولاد درگیر رکود نیست

رستگار در پاسخ به این پرسش که رکود ساخت و ساز موجب رکود در تولیدات آهن و فولاد کشور نیز شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: میزان تولید آهن و فولاد کشور در سال جدید در مقایسه با سال گذشته با افزایش مواجه شده است، اما برای رسیدن به چشم انداز تولید فولاد کشور که در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن در سال را هدف گرفته است دست یابیم باید حمایت های بیشتری از این صنعت شود و با تحرک و افزایش مصرف داخلی این هدف را محقق کرد.

بازار‌های مماس مرزی بازاری مناسب برای صادرات محصولات فولادی

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: بازار‌های صادراتی و مماس مرزی بازاری مناسب برای صادرات محصولات فولادی است و همکاری بین کشور‌ها را افزایش می دهد. در اطراف ایران کشور‌هایی با میزان جمعیت ۶۰۰ میلیون نفر وجود دارد که ظرفیتی مناسب برای صادرات کشور است.

وی گفت: گرانی مصالح ساختمانی رکود ایجاد کرده است و تقاضا و توان را در ساخت کاهش داده است.

با دستمزد‌های ریالی نباید محصولات ریالی را مطابق بازار جهانی قیمت گذاری کنیم

رستگار خاطرنشان کرد: در ایران دستمزد‌ها به ریال است و نباید در تعیین قیمت های تولید استناد به بازار‌های جهانی داشته باشیم و باید نرخ و ارقام محصولات تولیدی و بازار صادراتی متفاوت باشد و نیازمند تنظیم گری است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا