دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت‌وسازهای غیرمجاز گلابدره؛ از نقش باندهای فساد تا قصور شهرداری

ناصر امانی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت: در بروز مشکلات ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز درگلابدره قطعا مدیریت شهری به دلیل عدم اصلاح ضوابط ساخت و ساز بافتهای شهری مقصر است.

وی ادامه داد: در همین حال بخش دیگری از قصور ناشی ازعملکرد شهروندانی است که در خانه های فرسوده متعلق به دهه چهل و پنجاه زندگی می کنند و بعد از ابلاغ طرح تفصیلی مشمول تبعیض و محدودیتهای ساخت و ساز شده اند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: به عنوان مثل در دو بخش همسان در محله گلابدره ،عده ا ی امتیازات ساخت و ساز را دریافت می کنند و عده ای دیگر در همان محله از آن امتیازات محروم می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین زمینه بروز تخلف را ما فراهم کرده ایم و تا این زمینه اصلاح نشود و مجوزهای تشویقی ساخت و ساز در بافتهای فرسوده مخصوصا در محله گلاب دره اصلاح نشود این رویه تداوم خواهد داشت.

امانی به سوء استفاده های ناشی از خلاء های قانونی در مسیر احیای بافتهای فرسوده اشاره کرد و گفت: عده ای از این خلاء قانونی سوء استفاد می کنند و با دریافت پول از مردم ،وعده ساخت و ساز به آنها می دهند و سپس باندهای سازمان یافته تشکیل می دهند که این باندها بعدا با هم ارتباط برقرار می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه باندهای فساد مذکور با کسانی که باید مانع نقض قانون شوند ارتباط می گیرند و این بسیار بد و قابل تحمل نیست.

عضو شورای شهر تهران به راهکار برخورد با نقض مقررات در این مناطق اشاره کر د و گفت: اگر بخواهیم مانع اجرای ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق شویم باید ابتدا ضوابط را اصلاح کنیم و مشخصا در خصوص نوسازی بافتهای فرسوده و طرح تفصیلی محلاتی که به وضوح دارای اشکال هستند اقدام عاجل انجام دهیم.

امانی گفت: اگر زمینه بروز فساد را از بین ببریم در آن صورت قادرخواهیم بود که به صورت قاطع با کسانی که ساخت و ساز غیرمجاز انجام می دهند برخورد کنیم.

وی در عین حال افزود: مردم اگر بدانند که می توانند به صورت قانونی ساخت و ساز کنند و حق خود را در ساخت و سازها با ضوابط قانونی به دست خواهند آورد، طبیعتا به سمت باندهای غیرمجاز نخواهند رفت و این رویه سبب حل مشکلات این حوزه به صورت ریشه ای خواهد شد.

عضو شورای شهر تهرا ن عنوان کرد: اما اگر قرار باشد مثل چند دهه گذشته ما فقط با معلول برخورد کنیم مشکلات مجددا از جای دیگری بیرون خواهد زد.

امانی همچنین درباره ساختمانهای غیرقانونی ناایمن نیزگفت:ساختمانهایی که به لحاظ فنی دارای اشکال هستند چه قانونی ساخته شده باشند و چه غیرقانونی باید برای دفع خطر از آنها وایمن سازی شان اقدام شود.

وی تاکید کرد: ما در جایگاه شورای شهر از شهردار منطقه یک می خواهیم که حتما نسبت به قلع و قمع بناهای ناایمن که به صورت غیرقانونی در منطقه گلابدره ساخته شده اند اقدام کند و با توجه به اعلام آمادگی نیروی انتظامی ،حتما اقدامات لازم را انجام دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا