بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

لزوم هدایت نقدینگی مردم به ساخت مسکن به جای سوداگری

به گزارش ساختمان آنلاین:   به نقل از مسیر اقتصاد، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد در نشست «مسکن؛ پیشران تولید» گفت: اصل هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش مسکن محل بحث است و نیاز به تأمل بیشتری دارد. نکته‌ای که در تأمین مالی مسکن و هدایت اعتبار وجود دارد این است که چرا مردم باید برای تأمین مالی این بخش به سراغ دولت بروند؟

لزوم هدایت نقدینگی مردم به ساخت مسکن به جای سوداگری

رعنایی بخش مسکن را جزو بخش‌هایی با بیشترین بازدهی اقتصادی در کشور دانست و افزود: بنابراین چرا این بخشی که چنین بازدهی بالایی دارد باید یارانه از دولت بگیرد؟ بخش ساخت مسکن باید با مدیریت مناسب خودش پیشرو بوده، حرکت کند و ساخت انجام بگیرد. مسئله این است که چرا همیشه مسکن از تولید عقب است؟ لذا در مسائل حقوقی ساخت و ساز و املاک مشکل وجود دارد. باید مسیر تأمین مالی و ساخت و ساز مسکن هموار شود، در حال حاضر مردم بیش از آن که تمایل به ساخت داشته باشند به خرید و سوداگری تمایل دارند.

واگذاری زمین ابزار دولت برای جهت دهی منابع مردمی به ساخت مسکن

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در بحث مسکن آن است که محدوده شهرها بسته شده است و در صورت گسترش محدوده شهرها و واگذاری زمین به مردم بخشی از چالش‌های این حوزه کم می‌شود. مردم از قدیم به طور تدریجی خانه خود را می‌ساختند و این خودش یک مدل از ساخت مسکن‌های ویلایی است و مردم می‌توانند با تأمین مالی خودشان این کار را انجام دهند.

وی افزود: دلیل کم شدن این مدل گران بودن زمین است که با افزایش عرضه زمین به مردم با افزایش محدوده شهرها حل می‌شود. اگر موضوع مشارکت با واگذاری زمین از طرف دولت و تأمین مالی از طرف سازنده باشد، فشاری به دولت نمی‌آید.

تضمین پیش فروش با مشارکت تضمینی بانک عامل

رعنایی در ادامه مدل دیگر توسعه ساخت مسکن را بهره گیری از ظرفیت ضمانت بانکی عنوان کرد و افزود: بانک عامل این بخش باید متولی این روش باشد و تضمین پیش فروش را به عنوان یک روش برای ساخت مسکن مطرح کند. در این روش مردم پول می‌آورند و نیاز به آوردن پول توسط بانک‌ها نیست و بانک صرفاً تضمین می‌کند که قراداد پیش فروش کاملاً سالم و درست است و این حتی به نفع بانک است و برای آن درآمد ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: تهاتر نفت با فروش مازاد می‌تواند به ساخت مسکن کمک کند. مورد بعدی اجازه دادن به بانک‌ها برای سرمایه گذاری در ساخت مسکن است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا