مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

در ایمن‌سازی ساختمانهای ناایمن نباید ملاحظه‌ای داشته باشیم

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ظرفیت بهشت زهرا تا دو سال آینده پر نمی‌شود، گفت: در حال بررسی هستیم تا در اطراف بهشت زهرا و یا سایر مجموعه‌های داخل شهر همانند اوقاف رایزنی کنیم و این ظرفیت را افزایش دهیم.

به گزارش ساختمان آنلاین،  حسین نظری در نشست خبری امروز دوشنبه خود در جمع خبرنگاران در تشریح اقدامات حوزه خدمات شهری در طول سال ۱۴۰۱ گفت: یکی از اقدامات ویژه در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های اجرایی برای اربعین سال جاری بود که با توجه به حجم بسیار زیاد زائرین و لزوم خدمت رسانی در مرز و همچنین در داخل کشور عراق و شهرهای نجف و کربلا خدمات ویژه‌ای به زائرین ارائه شد. از سوی دیگر مراسمی که در روز اربعین در مسیرهای منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی باید به زائرین ارائه می‌شد نیازمند تمهیدات ویژه و گسترده‌ای بود که خوشبختانه همگی به خوبی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه بحران ها و حوادث نیز حضور میدانی نیروهای خدمات شهری بسیار موثر بود، اظهار کرد: در حادثه متروپل نیز نیروهای آتش نشانی حضور پیدا کردند و با ایجاد یک همفکری و هم افزایی ملی تاثیر بسیار مثبتی را رقم زدند. همچنین در مهار سیل امام زاده داوود همکاران ما درخشیدند و تعداد زیادی از ماشین آلات و نیروهای انسانی ما با حضور در محدوده، خدمات خوبی را ارائه کردند و همزمان برای سیل دماوند نیز منطقه ۱۴ به عنوان معین انتخاب شد و در آنجا نیز کمک‌های بسیاری انجام شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در زلزله شهرستان خوی هم به کمک هموطنان‌مان شتافتیم و امروز نیز پشتیبانی از مراسم راهیان نور در خرمشهر به ما سپرده شده است. در مناسبت‌های ملی و مذهبی در سه ماهه اخیر یعنی در ماه‌های رجب، شعبان و ماه رمضان که در پیش است همزمان طرح استقبال از بهار و دهه فجر را که هر یک به برنامه ریزی‌های مفصلی نیازمند است پیش بردیم و ارائه خدمات داشتیم.

وی تاکید کرد: در نخستین جلسات برنامه ریزی‌ها در دیماه سال جاری همچنین طرح «بهاران خدمت» را برنامه ریزی کردیم و برای لیستی از چهار بهار یعنی بهار انقلاب، میلاد حضرت قائم (عج)، بهار طبیعت و بهار قرآن برنامه ریزی کردیم که نهایتا آنها را بهار خدمت نامیدیم و تلاش کردیم برای این ایام در قالب این طرح برنامه ریزی‌های گسترده‌ای را در نظر بگیریم.

نظری با اشاره به اینکه در سال جاری طرح ملی کشوری از سوی وزارت کشور از حرم حضرت معصومه تا مسجد جمکران در نظر گرفته شد که با ایجاد یک فضای همدلی صحن اصلی مسجد جمکران به شهرداری تهران سپرده شد، افزود: همه شهرها در این حوزه مشارکت کردند و شهرداری منطقه ۲۱ به عنوان معین انتخاب شد و خدمات شایانی ارائه شد. در مشارکت برگزاری مراسم سلام فرمانده در میدان آزادی و همچنین جشن روز میلاد پیامبر (ص) نیز معاونت خدمات شهری شهرداری تهران مشارکت موثری داشتیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امروز دوشنبه در تهران دومین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند (MRF) در منطقه ۱۳ به بهره برداری رسید، ادامه داد: نخستین مرکز با این شیوه در کوهک به بهره برداری رسیده بود و امروز یک مرکز در شرق و یک مرکز در غرب به بهره برداری رسیده است. در حوزه زیباسازی نیز پنج المان نصب کرده‌ایم و دو پیاده راه یکی از جنوب، در جوار حرم عبدالعظیم حسنی و یکی در شمال به عنوان پیاده راه تجریش احداث شده است. همچنین طراحی دیوارنگاره‌های فاخر شهر و موضوع تخم مرغ‌های رنگی امسال با ذوق و سلیقه بیشتری انجام شد و ۴۳۰ تخم مرغ رنگی توسط هنرمندان که اکثریت از بانوان بودند، طراحی و در سطح شهر جانمایی شده است.

وی افزود: پل‌های مکانیزه امروز همگی در سطح شهر فعال هستند و پروژه کیفیت بخشی به آنها تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته و در همین راستا پیام‌های ۱۳۷ در حوزه پل‌های مکانیزه هم کاهش چشمگیری داشته است.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احداث ۱۵۰۰ هکتار از کمربند فضای سبز شهر تهران در سال جاری اشاره کرد و افزود: در حوزه آتش نشانی نیز چهار ایستگاه به بهره برداری رسیده و ۱۹ بانو به عنوان آتش نشان در سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که این موضوع یک تمرین و آزمایش خوبی برای شهرداری تهران بوده است.

وی ادامه داد: ساماندهی دستفروشان در خلازیر و امام زاده صالح به خوبی اجرایی شده و در سطح شهر تهران ساماندهی شدند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بهسازی و ساماندهی بخش عروجیان در بهشت زهرا (س) انجام شده است از پیگیری احداث میادین میوه و تره بار خبر داد و اظهار کرد: اما ۱۰۰ بازاری که وعده احداث آنها داده شده بود توفیق لازم را نداشت که علت آن نیز عدم تامین زمین بود. به هر روی ۱۴ کلنگ زنی انجام شده و ۴۷ بازار نیز در حال احداث است. از سوی دیگر مناسب سازی میادین در دستور کار بوده که توفیقات خوبی حاصل شده است.

وی تاکید کرد: بهشت زهرای تهران پنجشنبه و جمعه پایانی سال به مدت دو روز به صورت ۲۴ ساعته درهایش به روی مردم باز خواهد بود؛ اما خود شهروندان باید کمک کنند و با همراهی در مدیریت ترافیک محدوده ما و نیروهای راهور را یاری کنند.

نظری در پاسخ به سوالی در خصوص بکارگیری کودکان در میان نیروهای خدمات شهری گفت: استفاده از کارگرانی که به سن قانونی نرسیده‌اند ممنوع است و این موضوع به ‍پیمانکاران گوشزد شده تا از این کار خودداری کنند اما در سال آینده این موضوع در دستور کار قرار دارد و یکی از مواردی است که در انعقاد قراردادهای جدید با پیمانکاران هم به گونه‌ای عمل می‌شود که جلوی وقوع چنین اتفاقاتی گرفته شود.

نظری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص ایجاد قبور خانوادگی جدید در بهشت زهرا (س) گفت: قبور خانوادگی از گذشته در بهشت زهرا وجود داشته اما جدیدا درخواست‌های مردمی برای فروش پنج قبر یا تعدادی قبر در کنار یکدیگر وجود داشته که این قبور محصور نیستند و نخواهند بود. لذا موضوع در هیات مدیره بهشت زهرا (س) مطرح شده ولی هنوز به تصویب نرسیده است.

وی درباره تخریب سرویس‌های بهداشتی در بهشت زهرا (س) و احیانا بکارگیری زمین ناشی از این تخریب برای تدفین، تصریح کرد: در سال‌های پیش محدوده‌ای به عنوان سرویس بهداشتی قرار داشته که پس از تخریب بعدها گل و گیاه در آن کاشته شده و بعدا در طراحی جدید برای توسعه بکار گرفته شده، بی تردید در هیات مدیره بهشت زهرا (س) تصمیم گیری‌ها بسیار سخت است و باید آینده نگری نیز مد نظر قرار گیرد که این بر سختی کار می‌افزاید.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر تهران گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا علاقمندیم که التهاب در جامعه افزایش پیدا کند یا خیر؟ اگر انتشار لیست باعث آرامش مردم می‌شود قطعا کار خوبی است اما اگر اضطراب مردم را بیشتر می‌کند کار درستی نیست. ما وظیفه داریم به سراغ ساختمان‌های ناایمن برویم و در حل مشکل ناایمن بودن این ساختمان‌ها نباید ملاحظه‌ای داشته باشیم.

به گفته معاون شهردار تهران، وظیفه ما تذکر و اعلام به مراجع قضایی است و در برخی موارد که خاص باشند با دستور قضایی پلمب را انجام می‌دهیم. قطعا ایمن سازی این ساختمان‌ها کاری گروهی و جمعی است و هر گاه در کشور کار جمعی و گروهی انجام شده است نتیجه خوبی در بر داشته است. ما در این زمینه وظیفه انتشار و رویارویی با مردم نداریم و افشاگری در حوزه وظایف ما نیست. بی تردید اوایل سال آینده لیست را به شورای شهر تهران اعلام خواهیم کرد.

ظرفیت بهشت زهرا ظرف دو سال آینده پر نمی‌شود 

وی در خصوص پر شدن ظرفیت بهشت زهرا ظرف دو سال آینده گفت: اینگونه نیست که در دو سال آینده ظرفیت بهشت زهرای تهران به اتمام برسد. در حقیقت ظرفیت بهشت زهرا با چهاردیواری فعلی در حال پر شدن است اما می‌تواند اتفاقات دیگری رخ دهد همانند اینکه زمین‌هایی به بهشت زهرا الحاق شود. وظیفه ما دوراندیشی در این زمینه است.

نظری ادامه داد: در حال بررسی هستیم تا در اطراف بهشت زهرا و یا سایر مجموعه‌های داخل شهر همانند اوقاف رایزنی کنیم و این ظرفیت را افزایش دهیم اما در موضوع بحران شرایط ویژه‌ای وجود دارد همانند زلزله بم که فوتی‌های بسیاری به همراه داشت و برای تدفین اجساد شرایط بحرانی ایجاد شده بود. در همین راستا در یک نقطه غرب و یک نقطه شرق تهران برای مواقع بحران پیش بینی‌هایی را انجام دادیم.

 

هنوز برای ایجاد آرامستان جدید به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم

 

وی تأکید کرد: با توجه به تراکم ساختمانی و جمعیتی تهران اگر بحران ایجاد شود با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد، ولی این از وظیفه ما چیزی را کم نمی‌کند. بی تردید باید تمرکز زدایی از بهشت زهرا (س) انجام شود. در همین راستا در غرب و شرق پیگیر ایجاد آرامستان هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم. در غرب و شرق زمین‌هایی در تلو و گرم دره برای این موضوع مطرح شده ولی جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.

نظری در خصوص دادن نمره به عملکرد خود در معاونت خدمات شهری شهرداری تهران گفت: اگر بخواهم به همکارانم در خدمات شهری نمره بدهم قطعا نمره آنها 20 است چرا که همیشه در زحمت بودند. در حقیقت در این حوزه یک کار تمام نشده، کار دیگری آغاز می‌شود؛ اما بهترین نمره نمره ای است که مردم می‌دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا