مجله خبریبورس و بازار

قیمت خرید خانه‌های کوچک متراژ در منطقه یک تهران

گزارش‌های مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن تهران در آذر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، منطقه یک در بین مناطق ۲۲گانه از بالاترین متوسط قیمت برخوردار است و طی ۹ ماهه امسال، نوسانات بسیاری را در بازار تجربه کرده است. اما اکنون که در یازدهمین ماه سال قرار گرفته‌ایم، با چه بودجه‌ای می‌توان خانه‌ای با کمتر از ۸۰ متر در منطقه یک خریداری کرد؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه نشان می‌دهد، منطقه یک با متوسط متری ۱۵۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بین باقی مناطق از قیمت بالاتری برخوردار است.

همچنین داده‌های قیمت این منطقه حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۲ رشدی ۱۸.۱ درصدی را تجربه کرده است. اما برای خرید یک آپارتمان کوچک‌متراژ در این منطقه باید چه هزینه‌ای پرداخت کرد؟

آگهی‌های منتشرشده از واحدهای مسکونی منطقه یک حاکی از آن است که برای خرید یک آپارتمان با متراژی پایین‌تر از ۸۰ متر، باید حداقل حدود چهار میلیارد تومان هزینه کرد.

برای مثال سوئیتی ۲۵ متری، ساخت سال ۱۳۸۶ در منطقه چیذر، متری ۱۶۸ میلیون و در مجموع چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

همچنین قیمت آپارتمانی ۶۵ متری در محدوده اوین، چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده شده است؛ ساخت این واحد مسکونی به سال ۱۳۸۲ بازمی‌گردد و ساختمان نیز از آسانسور و پارکینگ برخوردار نیست.

همچنین بر اساس آگهی‌های ثبت‌شده از این منطقه، متقاضیان آپارتمان‌هایی با متراژ بین ۷۰ تا ۸۰ متر، باید حداقل پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و حداکثر حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنند. برای مثال یک آپارتمان ۱۷ ساله و متراژ ۷۰ متر در محدوده درکه، قیمتی برابر با کف قیمت و پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیارد قیمت دارد.

همچنین یک واحد مسکونی ۷۰ متری در منطقه زعفرانیه متری ۲۸۵ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان و در مجموع ۲۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. ساخت این واحد مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده و ساختمان نیز از تمام امکانات برخوردار است.

قیمت خرید خانه های کوچک متراژ در منطقه یک تهران

روند قیمت در منطقه یک نوسانی است
آن‌گونه که آمارهای متوسط قیمت مسکن از فروردین تا آذرماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، منطقه یک، با وجود تعداد معاملات پایین که هر ماه در آن اتفاق می‌افتد، از نوسان قیمتی بالایی برخوردار است و با هر تکانه افزایشی و کاهشی پرش پرشتابی را تجربه می‌کند.

برای مثال طی اردیبهشت‌ماه که متوسط قیمت کل با افزایش حدود متری ۱۰ میلیون تومانی روبرو بوده، منطقه یک نیز جهشی در همین محدوده را تجربه کرده و تا ماه بعد، یعنی خردادماه تا ۱۶۲ میلیون تومان نیز بالا آمده است.

با آغاز تابستان و ورود قیمت مسکن به فاز کاهشی این منطقه همان‌گونه که پرش رو به بالایی را در زمان رشد قیمت‌ها تجربه کرده، با ورود بازار به فاز کاهشی کاهش قیمت سنگینی را پشت سر گذاشته و دوباره به ابتدای کانال ۱۵۰ میلیون تومان بازگشته است.

این در حالی‌ست که متوسط قیمت مسکن تا مهرماه باز هم نوسان بالایی را پشت سر گذاشته و در این مقطع تا ۱۷۰ میلیون تومان رشد کرده، اما تا آذرماه با کاهش چشمگیر قیمت روی کانال ۱۵۷ مییون تومانی ایستاده است. از سوی دیگر معاملات در منطقه یک شهرداری تهران در این ۹ ماه از ۲۸۸ فقره تجاوز نکرده است.

کارشناسان معتقدند مردم برای خرید مسکن، به‌ویژه اگر قصد فروش آن را در چند سال پیش رو دارند، مناطقی را انتخاب کنند که علاوه بر روند قیمتی منطقی از تعداد معاملات بالایی هم برخودار باشد تا شانس تبدیل ملک به نقدینگی را بالا ببرد.

مسئله دیگری که این داده‌ها آشکار می‌کنند کاهش چشمگیر تعداد معامله‌گران مسکن در این محدوده است. اکنون دیگر حتی کاهش قیمت نسبی هم نمی‌تواند تاثیری بر ناتوانی اقتصادی مردم برای خرید داشته باشد و همان‌گونه که پیشتر به آن اشاره در آذرماه تنها ۲۰۱ فقره معامله در این محدوده صورت گرفته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا