راه و شهرسازیمجله خبری

طرح خانه‌های ویلایی طرحی‌ نو اما نه برای همه مناطق کشور

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران در خصوص ساخت مسکن در دولت سیزدهم گفت: در حوزه ساخت و ساز بحث‌هایی انجام شده است با توجه به اینکه ۶ میلیون ۵۰۰ کمبود مسکن در سال ۶۵ بوده است و با ساخت ۱میلیون واحد در هر سال باز هم نمی‌تواند کمبودهای مسکن را برطرف سازد.

وی در ادامه بیان کرد: دو اقدام برای حل مشکل مسکن یکی کوتاه مدت که همان مالیات گرفتن از بازار مسکن است که باعث می‌شود تا دست سوداگران از این بازار کوتاه شود و دیگر بلند مدت که حمایت از ساخت مسکن چه از طریق انبوه سازان و چه ساخت‌های مردمی این دو اقدام می‌تواند کمکی باشد برای اینکه مشکل مسکن برطرف شود.

ساخت خانه‌های ویلایی برای جبران کمبودهای مسکن

این عضو کمیسیون عمران در خصوص ساخت خانه‌های ویلایی و مشکلات این طرح گفت: ساخت خانه‌های ویلایی می‌تواند کمک باشد به شرط اینکه زمین مد نظر وجود داشته باشد البته درخصوص ساخت خانه‌های ویلایی در دهه‌های ۸۰ الی ۹۰ یعنی دولت‌های نهم و دهم به خوبی انجام شد سه میلیون واحد از طریق مالکین صورت گرفت و در این پروژه انبوه سازاه نبودند اما در حوزه مسکن مدل خطی نمی‌توان در همه مناطق کشور اجرایی شود از طرفی دیگر باید مصالح برای ساخت و ساز هم در اختیاز سازندگان قرار گیرد با توجه به اینکه قیمت مصالح روزانه تغییر می‌کند و از طرف دیگر تسهیلات در اختیار سازندگان قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: با طرح ساخت خانه‌های ویلایی بحران مسکن در شهرهای بزرگ حل نخواهد شد این راهکار برای روستاها و شهرهای کوچک است در کلانشهرها زمین برای ویلاسازی وجود ندارد به خصوص در پاییتخت با توجه به اینکه در دو دوره دولت روحانی حتی یک واحد مسکن هم ساخته نشده است کمبودها بیشتر به چشم می‌خورد

مجتبی یوسفی در ادامه از شهرک‌های بدون زیربنایی گفت: در برخی از شهرها شهرک سازی صورت گرفته است اما این شهرک‌ها زیر ساخت نداشتن مانند شهرهای جدید رامین، شیرین، صدرا؛ در ارومیه و بینالود هم همین طور و… چرا که این هرک ها مشکل حمل و نقل دارند و زیر ساخت شهرک‌ها رعایت نشده است.

خانه‌های ویلایی طرح خوبی است اما نه برای هر مناطق

این عضور کمیسیون عمران در ادامه از طرح ویلایی گفت: این طرح خوبی است اما نمی‌توان با یک مدل ساخت و ساز انجام داد از سوی دیگر توقع در مردم ایجاد کرده است به طور مثال مردم خوزستان توقع دارند که زمین ویلایی به آنها داده شود با توجه به اینکه در کلانشهرها این ظرفیت وجود ندارد باید ساخت و سازها براساس ظرفیت‌ها انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: در شهرهای بزرگ تأمین زمین بسیار مهم است البته در ساخت و سازها باید چند وجهی عمل کرد بافت‌های فرسوده در مناطق محروم که حدود ۲۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند مورد توجه قرار گیرد و برای ساخت و سازها تسهیلات داده شود تا مردم در این مناطق بتوانند ساخت و ساز داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا