مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

خانه‌های استیجاری متراژ پایین خلاف سبک معماری ایرانی اسلامی است

اخیرا موضوع ساخت خانه‌های استیجاری متراژ پایین برای کنترل بازار اجاره مطرح شده است که این طرح بر خلاف سبک معماری ایرانی اسلامی است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ساخت واحدهای مسکونی در قالب خانه های یک طبقه و ویلایی و تغییر شیوه های ساخت به سمت خانه های حیاط دار که سبک معماری ایرانی و اسلامی بوده یکی از مهم ترین برنامه های است که در یک سال گذشته با دستور رئیس جمهور به تمامی شهرها ابلاغ و اعلام شده است. در شهرهایی که اراضی به میزان کافی وجود دارد ساخت واحدهای مسکونی باید به صورت حیاط دار و ویلایی باشد که در این زمینه تاکنون در بسیاری از شهرها از جمله یزد، طبس و کرمان ساخت این واحدها به صورت یک طبقه شده است.

این در حالی است که  به گفته غزال راهب رئیس بخش مسکن و سیستم های ساختمانی مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی اعلام کرده است که  طبق اعلام سازمان ملل متوسط سرانه مسکن در کشور برای هر نفر ۱۳ متر است به طوریکه ۲۶ متر برای زندگی دونفر کافی است.

او ادامه داد: از نظر مقررات ملی ساختمان یک اتاقی که بتواند سه مدل از جمله خوردن، خوابیدن و آشپزی را جواب دهد برای سکونت مناسب است؛ بنابراین طبق مقررات ملی ساختمان یک خانه ۲۵ متری برای زندگی یک نفر کافی است.

اما طبق اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در حال حاضر دولت در تمامی شهرهای که اراضی آنها تامین شده در قالب طرح نهضت ملی مسکن اقدام به ساخت واحدهای مسکونی یا به صورت یک طبقه یا به صورت ویلایی سازی می کند که در شرایط کنونی دولت اولویت خودرا ساخت پروژه های حیاط دار و یک طبقه قرار داده است.

در حالیکه موضوع  خانه های استیجاری اخیرا مطرح شده و دولت چند سالی است که برای کنترل بازار اجاره طرح خانه های استیجاری را مطرح کرده است؛ بنابراین طرح خانه های استیجاری و با متراژهای کوچک خود بر خلاف سبک معماری ایرانی اسلامی و همچنین دستور رئیس جمهور برای ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه ویلایی است که طبق قانون جهش تولید مسکن باید این طرح هرچه سریعتر در تمامی شهرهای که اراضی به میزان کافی دارند، اجرایی و عملیاتی شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا