مجله خبریراه و شهرسازی

جزئیات جدید از طرح خانه‌دار شدن کارگران

جلسه شورای عالی کار دیروز برگزار شد و لزوم تامین مسکن کارگری از اصلی ترین مباحث و جزو دستورکارهای این جلسه بود که در نهایت مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری تشکیل شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره هدف تشکیل قرارگاه مسکن کارگری گفت: ما اگر بتوانیم در طی دوران کاری کارگر یک واحد مسکونی به او تحویل دهیم یعنی درصد زیادی از حقوق او را افزایش داده ایم. چون دوسوم از هزینه ماهانه کارگر صرف مسکن می شود و با حذف هزینه مسکن، بخشی از شکاف بین دریافتی کارگران و هزینه ها ترمیم می شود.

هادی ابوی در مورد جزئیات طرح قرارگاه مسکن کارگری عنوان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر با طرح هایی که دولت در زمینه مسکن داده است مانند طرح نهضت ملی مسکن، کارگران صاحب خانه نمی شوند لذا بحث مسکن کارگری مطرح و مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری هم به صورت ملی و هم استانی ایجاد شود که مخصوص تامین مسکن کارگری باشد.

ابوی ادامه داد: در این زمینه وزیر کار دستور دادند که آیین نامه اولیه اجرایی قرارگاه مسکن کارگری تا هفته آینده تهیه شود که ما هم در حال تنظیم پیشنهادات خود هستیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد پیشنهادات مد نظر نمایندگان کارگران در ارتباط با طرح مسکن کارگری گفت: در وهله اول باید زمین رایگان در اختیار کارگران قرار گیرد. پس از آن، ما خواستار تخصیص وام های ارزان قیمت به کارگران هستیم که در این زمینه قرار است بانک های عاملی مانند بانک توسعه تعاون و بانک رفاه که در مجموعه خود وزارت تعاون و کار وجود دارند پای کار بیایند.

ابوی ادامه داد: همچنین دولت می تواند یک مقدار از سود تسهیلات اعطایی به کارگران را خودش در قالب کمک هایی مانند درمان و غیره که می دهد، پرداخت کند. افزون بر آن پیشنهاد ما این است که زمین در اختیار کارگر و تعاونی باشد تا خود آنها کار را پیش ببرند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه ما خیلی خوشبین هستیم که این طرح به ثمر برسد، عنوان کرد: در جلسه دیروز معاون وزارت کار، مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون وزارت صمت هم حاضر بودند و همه اتفاق نظر داشتند که در این زمینه باید اقدام شود. تاکید ما هم این است که لازم نیست این طرح، ضربتی باشد بلکه ما خواهان اجرایی شدن آن هستیم. مهم این است که کارگر بداند بالاخره صاحب خانه می شود.

ابوی ادامه داد: برای صاحب خانه شدن کارگران ما تجارب خوبی در دهه ۶۰ و ۷۰ داریم. در آن زمان کار به این شکل بود که زمین به تعاونی ها اختصاص داده می شد. سپس، تعاونی ها سنجش می شدند و ساخت واحدها به آنها داده می شد. مدت زمان ساخت تعیین نمی شد بلکه خود تعاونی ها شروع به ساخت می کردند و بخش عمده کار را آنها انجام می دادند. پس از آن، بخش نازک کاری را خود کارگر با همکاری اقوام و اطرافیانش بر عهده می گرفت تا هزینه تمام شده ساخت پایین بیاید.

وی در مورد هزینه تامین مصالح موردنیاز ساخت هم بیان کرد: سیمان در حال حاضر از بورس خریداری می شود که هزینه های اضافه دارد. در این زمینه وزیر کار تاکید کرد در زمینه تامین مصالح مانند سیمان و فولاد هم همکاری می کنند. همچنین، تاکید وزیر به معاونین خود این بود که در رأس قرارگاه یک فرد جهادی و توانمند انتخاب شود که بتواند در شورای عالی مسکن کار را پیگیری کرده و در دریافت مجوزهای لازم سرعت عمل داشته باشد. بنابراین با توجه به این تاکیدات، ما خوشبین هستیم که در این زمینه اتفاق خوبی بیفتد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا