راه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

خانه‌هایی که در بندرعباس پابرجا ماندند

به گزارش ساختمان آنلاین:  شاید بارها از مهندسان و سازندگان مسکن با نام ها و توصیف های نامناسبی مانند بساز و … نام برده ایم اما زلزله اخیر نشان داد دست اندرکاران صنعت ساختمان در بندرعباس با وجود تمام کاستی هایی که ممکن است در کارشان وجود داشته باشد، اما حداقل کم فروشی نکرده‌اند و اکنون ماییم که باید به خاطر به کار بردن تعابیر نامناسب از آنها عذرخواهی کنیم.

زلزله‌ای با این شدت و زمان طولانی و با تراکم جمعیت تقریباً ۶۰۰ هزار نفری بندرعباس با تنها یک جان باخته، چیزی شبیه معجزه است که در کنار باورها و اعتقادات معنوی و مذهبی، نقش نجات بخش عامل انسانی را در آن نباید نادیده گرفت.

حتی آپارتمان های مسکن مهر پیامبر اعظم(ص) بندرعباس نیز که پیش از این بارها نسبت به پایداری آن در برابر زلزله هشدار داده بودند در این آزمون سربلند ماندند.

کارشناسان زلزله و حوادث طبیعی و مهندسان صنعت ساختمان با یکدیگر هم نظر هستند که قرار نیست در برابر زلزله ساختمان ها هیچ آسیبی نبینند بلکه باید به قدری جان سخت باشد که به سادگی آوار نشوند و به ساکنانشان فرصت نجات جان یا پناه گرفتن بدهند و این دقیقاً همان اتفاقی است که در زلزله بندرعباس شاهد آن بودیم.

در این ماجرا نقش یکایک دست‌اندرکاران صنعت ساختمان ستودنی است و این ستایش از تولیدکنندگان استانی مصالح ساختمانی تا مهندسان، ناظران، مجریان، کارشناسان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، کارگران و بنایان تا متولیان بخش های خصوصی و دولتی را شامل می شود.

بندر عباس و ایران امروز بخش دیگری از قهرمانان خود را شناخته است که در سالهای اخیر به دلایل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی، با وجود ساخت صدها هزار مسکن مهر و غیر مهر، مورد بی مهری و زخم زبان قرار گرفته بودند. این تلنگری است تا در باورهای ذهنی خود و بخش منفی فرهنگ جاری شخصی و عمومی بازنگری کنیم.

بی شک از این پس خانه های بندرعباس نه فقط از نظر فیزیکی بلکه از منظر روانی نیز مامن مردم هستند و امنیت خاطری بیش از گذشته در جامعه جاری خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا