بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

جواز ساخت در بافت فرسوده ۲ ماهه صادر می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد آیینی» در نشست خبری در آستانه سالروز زلزله بم (پنجم دی ماه) افزود: در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار سکونتگاه غیر رسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در شهر تهران نیز ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار واجد شرایط نوسازی است، افزود: در مجموع ۱۹ میلیون نفر ساکن بافت‌های فرسوده شهری هستند که معادل ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور را شامل می‌شود.

آیینی بیان داشت: نزدیک به ۲ میلیون ۶۸۲ هزار واحد ناپایدار در محدوده‌های باز آفرینی شهری شناسایی شده است که در مقابل زلزله مقاومت ضعیفی دارند و مستعد بحران هستند. حدود ۱۰ میلیون نفر در این واحدها ساکن هستند.

وی اضافه‌کرد: از ابتدای دوره نوسازی در سال ۱۳۸۴ تا شهریور ۱۴۰۰ میزان نوسازی ومقاوم سازی معادل ۲۲۰ هزار واحد از بناهای فرسوده بوده که به جای آنها ۷۱۰ هزار واحد نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بنابراین با حجم بالایی از بناهای فرسوده مواجه هستیم و چاره‌ای جز مردمی سازی طرح نوسازی در بافت‌های فرسوده نداریم تا جریان نوسازی سقف های لرزان شناب بگیرد.

آیینی بیان کرد: مردمی سازی از مالکان و ساکنان شروع می‌شود، البته عمده مردم این مناطق از اقشار پایین جامعه هستند که به تنهایی توان نوسازی ندارند، بنابراین لازم است انبوه سازان و توسعه گران را وارد میدان کنیم.

وی افزود: کم درآمدی خود ساکنان و عدم رغبت سازندگان به سرمایه‌گذاری در این بخش دو مشکل بزرگ دولت است، همه راه‌ها اعم از مداخلات مستقیم دولت و شهرداری هم استفاده شده و آنچه می‌تواند تغییر جهت دهد چیزی جز تدارک بسته جامع تشویقی برای حضور سرمایه گذاران در نوسازی محلات نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: اکنون تخفیفات هزینه مجوز و پایان کار برای سرمایه گذار در نظر گرفته شده و تسهیلات ارزان قیمتی در محلات هدف بازآفرینی به سرمایه‌گذاران داده می شود. در اسکان موقت ساکنان تا پایان دوره نوسازی نیز کمک هزینه تامین خواهد شد. اکنون شهرداری تا۵۰ درصد تخفیف عوارض ساخت را در محدوده های هدف اعمال می‌کند.

سفیران نوسازی بم برای تشویق به نوسازی خانه‌ها به ۱۰۰ شهر می‌روند

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری زلزله بم که در یک شب ۳۵ هزار نفر به کام مرگ رفتند، گفت: بمی‌ها امروز به عنوان سفیران نوسازی مطرح هستند و در ۱۰۰ شهر نخست کشور که ۶۷ درصد مساحت ناپایدار در آن هستند تجربه زلزله بم انتقال پیدا خواهد کرد.

وی بیان‌داشت: سفیران بم با حضور در محلات فرسوده و برگزاری جلسه با مردم، پیام رسان این فاجعه خواهند بود و همزمان نشستی با سازندگان محلات خواهند داشت تا با تشریج جلوگیری از حادثه بمی دیگر، سازندگان را تشویق به نوسازی محلات فرسوده کنند.

آیینی افزود: بسته تشویقی دولت در این ۱۰۰ شهر مورد اطلاع رسانی مردم و سازندگان قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر تخفیفات شهرداری در محلات فرسوده اعمال نشود با شکایت مردم قابلیت پیگیری قانونی دارد، زیرا ‌وظیفه نوسازی بر عهده شهرداری است و دولت اکنون به پشتیبانی کار آمده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: صدور پروانه ساخت در تهران هشت ماه طول می‌کشد که انگیزه را از سازنده گرفته است، با شهرداری به توافق رسیدیم که صدور پروانه ساخت در محلات فرسوده به ۲ ماه برسد. موضوع بعدی انشعابات آب و برق وگاز است، سازندگان تا سه ماه برای نصب انشعابات دوندگی دارند.

رشد ۵۷ درصدی نوسازی در پاییز امسال با بسته دولت

وی از تاثیر بسته تشویقی دولت بر رشد ۵۷ درصدی نوسازی در پاییز امسال خبر داد و گفت: مصوبه دولت تا ۵۷ درصد صدورر پروانه ساخت در تهران را افزایش داد.

آیینی با بیان اینکه طرح نوسازی محلات هدف با نهضت ملی هم راستا شده است، ادامه داد: تسهیلات نهضت ملی مسکن به سازندگان در بافت‌های فرسوده هم تعلق می‌گیرد آن هم بدون چهار شرط سبز بودن فرم جیم و غیره. تاکنون در بخش تسهیلات نوسازی ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد از شروع دولت سیزدهم به بانک معرفی شده اند.

وی گفت: اکنون ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده در حال ساخت است.

این مقام مسوول اضافه کرد: در تهران ۶۰ میلیون وام قرض الحسنه برای اسکان موقت و در شهرهای دیگر ۴۵ میلیون تومان داده می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در بخشی از بسته تشویقی دولت حتی ساکنان خانه های ۵۰ متری که سه طرف آن ساخته شده‌اند اما رها شده باقی مانده‌اند، هم جواز ساخت خواهند گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا