بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

هشدار درباره پیامدهای اجتماعی کاهش تولید مسکن

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین  بر اساس اخبار منتشر شده ، گزارش های رسمی از بازار ساخت‌‌و‌ساز در کشور حکایت از آن دارد که در فصل پاییز امسال تعداد پروانه‌‌های ساختمانی صادرشده هم در تهران و هم در کشور کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در پاییز سال١٤٠٠ برای ۹هزار و ۴۶۱واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده و این در حالی است که این مقدار نسبت به فصل قبل از آن

۳/ ۲۴درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال

۲/ ۲۸درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌‌های احداث ساختمان ۹/ ۷ واحد بوده است. به این ترتیب در مجموع حدود یک‌‌هزار و ۲۰۰ پروانه مسکونی در پاییز امسال از سوی شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل تابستان ۲/ ۲۵ درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال ۲۵ درصد کاهش داشته است.

در این زمینه محمد مهدی مافی ،عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت و گو با  ساختمان آنلاین اظهار داشت: موضوعات مختلفی سبب کاهش تولید مسکن می شود که از شاخص ترین آن

می توان به پیچیده تر شدن روند اخذ پروانه ساختمانی اشاره کرد چرا که این فرآیند برای تولید کنندگان هر روز مشکل تر و پرهزینه تر می شود.

وی با یادآوری این موضوع که طولانی شدن تشریفات اداری ساخت مسکن سبب افزایش زمان بازگشت سرمایه می شود تاکید کرد: مراحل اداری ساخت ساختمان از شروع تا پایان کار به مجوزهایی نیاز دارد که تهیه هریک به شدت زمان بر است و این پروسه بوروکراتیک ،فرساینده و عبور از آن با چالشهای بیشماری همراه است.

مافی همچنین در واکنش به وعده معاون شهردار تهران مبنی بر اینکه از خرداد ماه سال آینده قرار است که زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه کاهش پیدا کند گفت: این وعده امکان ندارد عملیاتی شود و زمانی که هدف گذاری ها غیر معقول و دست نیافتنی باشند امکان موفقیت و محقق کردن آنها کمرنگ می شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد:در حال حاضر میانگین زمان صدور پروانه ساختمانی حدود 18 ماه است و اینکه شهرداری بخواهد به یکباره این زمان را به دو ماه کاهش پیدا کند به نظر می رسد که دور از واقعیت است.

وی اذعان داشت : اگر واقع بینانه بخواهیم با موضوع پروسه زمان بر صدور پروانه ساختمانی برخورد کنیم ،بهتر است شهرداری برای کاهش این زمان به نصف تلاش و از شعارهای غیرعملی در این زمینه اجتناب کند.

وی گفت: با توجه به اینکه امور اداری مربوط به تولید مسکن به ارگانهای مختلفی وابسته است ،همین امر سبب پیچیده تر شدن صدور مجوزهای ساخت شده است و با توجه به این امر مشخص نیست شهرداری تهران بر چه مبنایی وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت را به دو ماه مطرح می کند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین ادامه داد :در گذشته شهرداری تهران با سه مرحله ای کردن پروانه ساخت،تلاش کرد که تغییراتی در فرآیند پیچیده صدور مجوزهای ساخت ایجاد کند اما این طرح به شکست منجر شد و شرایط به شکل سابق بازگشت.

وی تصریح کرد: تنها در صورتی زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه کاهش پیدا خواهد کرد که شهرداری مسوولیت بررسی نقشه های ساختمانی را به دفاتر مهندسی واگذار کند و این دفاتر با مسوولیت خودشان نقشه ها و مجوزهای ساخت را مورد بررسی قرار دهند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: اجرای یک پروژه ساختمانی نسبت به سایر سرمایه گذاری ها نظیر خودور زمانبر و جز سرمایه گذاری های میان مدت است.

وی ادامه داد: مدتهاست که بخش سرمایه گذاری بلند مدت در اقتصاد کشور مسکوت مانده است و این عارضه به سرمایه گذاری های میان مدت نظیر بخش مسکن نیز سرایت کرده است .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: گرانی نهاده های تولید مسکن مخصوصا زمین و مصالح ساختمانی سبب کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن شده است.

مافی درباره تبعات کاهش تولید مسکن و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری در این صنعت برای سرمایه گذاران گفت: این امر با تبعات اقتصادی و اجتماعی همراه است.در بخش اقتصادی با توجه به اینکه مشاغل بیشماری به این صنعت وابسته هستند و با در نظر گرفتن اینکه این صنعت همیشه نقش ضربه گیر را برای اقتصاد کشور داشته است،کاهش سرمایه گذاری در این صنعت سبب کاهش فرصت های شغلی و ایجاد رکود اقتصادی خواهد بود.

وی تصریح کرد : در بخش اجتماعی نیز با توجه به اینکه مسکن یکی از کالاهای اساسی خانوار است،کاهش آن قطعا سبب ایجاد معضلات عدیده اجتماعی خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا