اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

از نرخ گذاری دیکته ای در طرح نهضت ملی مسکن پرهیز شود

دبیر انجمن ال،اس،اف ایران با اشاره به اینکه قیمت‌ گذاری واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نباید دیکته‌ای و دستوری باشد بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های صنعتی در این طرح تاکید کرد و گفت: بخش مسکن محل بنگاهداری و سهم خواهی ارگان‌هایی نظیر بیمه، مالیات،شهرداری ها ، هزینه اجاره زمین و غیره شده است.

حسن نظر زاده دباغ در گفتگو با پایگاه خبری ساختمان آنلاین، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: سالهاست که انجمن‌های فعال در صنعت ساختمان به دولت درباره مزایای صنعتی سازی مشاوره می‌دهند و بر لزوم بهره گیری از روشهای صنعتی به جای روشهای دستی و سنتی تاکید دارند.

وی افزود: اما با توجه به اینکه در نگاه مسوولان، آمارسازی و کمیت بر کیفیت ارجحیت بسیاری دارد، بنابراین دولتی‌ها کیفیت و به کارگیری روش‌های جدید صنعتی ساخت برای آنها در اولویت نیست.

دباغ افزود: عجله دولت برای آمارسازی سبب شده است در طرح نهضت ملی مسکن، بیش از آنکه با مشاور پروژه قراردادی عقد شود بلدوزرها زودتر از مشاوران وارد میدان ساخت می‌شوند بدون اینکه به صورت دقیق محاسبات مهندسی پروژه انجام شود.

وی تاکید کرد: نتیجه چنین اقدامات شتاب زده و غیر کارشناسی تکرار اشتباهات طرح مسکن مهر است در حالی که ما باید از طرح مسکن مهر درس می‌گرفتیم.

دباغ در ادامه در خصوص استقبال دولتمردان و تصمیم گیران از صنعتی سازی اظهار داشت: بسیاری از مسئولان تصمیم گیر تمایل به کارگیری روش‌های صنعتی در طرح جهش نهضت ملی مسکن دارند اما این استقبال جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد.

وی یکی از دلایل اصلی مقاومت دولتی‌ها در برابر  بکارگیری روش‌های صنعتی سازی را افزایش هزینه های ساخت دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه اولویت دولت ساخت مسکن ارزان است بنابراین،تصمیم گیران علاقه ای به روش‌های صنعتی ندارند چرا که صنعتی سازی در بدو امر ممکن است نسبت به روش‌های سنتی اندکی گرانتر باشد، اما با توجه به اینکه در روش صنعتی سازی ساختمانها پایدار و بهینه ساخته می‌شوند و همچنین با توجه به صرفه‌جویی انرژی در نهایت هزینه‌ها مستهلک خواهد شد و در نتیجه می‌توان گفت روش صنعتی سازی  نوعی سرمایه‌گذاری است.

دبیر نجمن ال. اس. اف ایران در ادامه به انتقاد ازعملکرد ارگان‌های دخیل در صدور مجوزهای ساخت مسکن پرداخت و گفت: نهادهایی نظیر شهرداری، بیمه، مالیات و غیره در ابتدای کار سهم خود را از سازندگان دریافت می‌کنند در حالی که می توان در انتهای پروژه این سهم را پرداخت کرد اما متاسفانه این نهادها نگاهشان به بخش مسکن نگاه کاسب کارانه است.

دباغ همچنین با اشاره به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص ایجاد ظرفیتهای قانونی جهت توسعه صنعتی سازی مسکن گفت: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در خصوص ایجاد بسترهای قانونی برای صنعتی سازی اشاره کرده است قطعاً ظرفیت سازی قانونی باعث خواهد شد که امکان تولید مسکن به روش صنعتی سازی در سطح انبوه فراهم شود.

وی همچنین در واکنش  به کارگیری شرکت‌های خارجی در تولید مسکن گفت: ما به هیچ وجه نیازی نداریم از ظرفیت شرکت‌های خارجی در تولید مسکن استفاده کنیم چرا که شرکت‌های داخلی از توانمندی لازم برخوردار هستند و فقط نیاز به حمایت دارند.

وی گفت: وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی شدنی است به شرط اینکه با برنامه‌ریزی جامع در این زمینه گام برداریم به عنوان مثال در حال حاضر بدون امکان سنجی دقیق برخی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در مکانهایی ساخته شده است که خدمات رسانی به آنها بسیار مشکل است این در حالی است که این امکان وجود دارد که به جای ساخت مسکن در اراضی فاقد امکانات زیربنایی به احیای بافت‌های فرسوده بپردازیم.

دباغ خاطرنشان ساخت: بنابراین چنانچه به صورت حساب شده کارشناسی و با بهره‌گیری از تجارب مهندسی در قانون جهش تولید مسکن گام برداریم اتفاقات خوبی در صنعت ساختمان رخ خواهد داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا