مجله خبریبورس و بازار

تولید صنعتی مسکن توسط دانش بنیان‌ها یا چینی‌ها؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: برای نتیجه دادن تولید صنعتی و دانش بنیان باید ۱۰۰ درصد احداث از این شیوه انجام شود، اما با توجه به محدودیت ها شرکت های دانش بنیان نمی توانند تاثیر کافی بر کاهش هزینه های ساخت بگذارند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از افکارنیوز، بازار مسکن در حالی با رکود و تورم همزمان دست و پنجه نرم می کند که ناتوانی مردم در پرداخت هزینه های مسکن از خرید به اجاره رسیده است و بسیاری را از مرکز شهرهای بزرگ به حاشیه رانده است. در این بین به عقیده تمام کارشناسان دولت چاره نجات بازار مسکن در پیشی گرفتن نرخ ساخت مسکن از میزان تقاضا است. از همین رو چندی پیش باز هم خبر رسید که با موافقت دولت پای چینی ها به ساخت مسکن در ایران باز می شود. اما آیا چشم بادامی ها علاج درد مسکن در ایران را می دانند.

در همین رابطه حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: دولت همکاری موثری با بخش خصوصی برای تولید مسکن ندارد و به جای اینکه پول نفت را برای خانه دار کردن مردم هزینه کند، ساخت مسکن را به چینی ها سپرده است. چینی ها که خانه رایگان برای ما نمی سازند؛ می آیند و از منابع کشور استفاده می کنند و سود مضاعفی هم می برند. دولت می توانست همین پول نفت را با همکاری موثر برای تولید مسکن دست اول توسط شرکت های داخلی استفاده کند.

محشتم اظهار کرد: دولت برای تهاتر پول نفت از این طریق ساخت مسکن را به چینی ها سپرده است؛ اما آنها نمی توانند از چین نیروی کار بیاورند، چون این کار صرفه اقتصادی ندارد. از این رو مجبور به استفاده از پیمانکاران ایرانی می شوند و این کار هزینه های مضاعفی را به قیمت تمام شده ساختمان تحمیل می کند.

وی ادامه داد: از این رو واضح است که واگذاری پروژه های ساختمانی به پیمانکاران خارجی فعل درستی در جهت منافع ملی نیست. کشور به قدر کافی مهندس و نیروی کار متخصص و نهاده های ساختمانی دارد و از این منابع باید در داخل کشور استفاده کنیم.

دانش بنیان ها می‌توانند قیمت ساخت را پایین بیاورند اما…

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: بحث صنعتی سازی ساختمان در ایران سال های متمادی است که مطرح می شود. در این زمینه شرکت های دانش بنیان بسیار توانمندی نیز داریم. اما لازم به ذکر است که محدوده صنعتی سازی ما هم اکنون حدود پنج درصد از ساخت و ساز را شامل می شود.

وی ادامه داد: صنعتی سازی یک پروسه پیچیده است که دولت با همکاری وزارت صمت باید برای انتقال تکنولوژی به صنعت ساختمان همکاری کند. به تازگی دولت در برنامه هفتم توسعه پیش بینی رشد صنعتی سازی ساختمان به نرخ ۱۵ درصد را داشته است.

محتشم ادامه داد: برای نتیجه دادن تولید صنعتی و دانش بنیان باید ۱۰۰ درصد احداث از این شیوه انجام شود، اما با توجه به محدودیت ها شرکت های دانش بنیان نیز نمی توانند تاثیر کافی بر کاهش هزینه های ساخت بگذارند.

محتشم تاکید کرد: اگر به دانش بنیان ها اجازه پیاده کردن صنعتی سازی کامل را بدهیم آنها علاوه بر کاهش هزینه های تولید نسبت به روش های سنتی می توانند سرعت ساخت را افزایش داده و استاندارد مصالح را بهبود بخشند.

وی تصریح کرد: آنچه واضح است، شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه مسکن به دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکلات مالی و منابع هستند. از این رو کمک و مساعدت به این شرکت ها در پیشرفت صنعتی سازی مسکن موثر خواهد بود.

دولت رایزنی رسمی با بخش خصوصی انبوه ساز نداشته است

محتشم گفت: دولت رایزنی رسمی و مستقیمی با بخش خصوصی و مجموعه سازندگان حرفه ای انبوه ساز نداشته است بلکه به طور پراکنده برخی ادارات کل پروژه هایی را به انبوه سازان داخلی سپرده اند که آنها نیز قرارداد‌هایی نامتعارف از لحاظ شرایط ماهوی و قیمت و رتبه بندی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تحرک زیادی در بخش ساخت و ساز مسکن وجود ندارد و بجز تولیدات پراکنده بخش خصوصی پاسخی برای نیاز روز افزون به مسکن وجود ندارد. شایان ذکر است که این نوع تولیدات پراکنده نیز پاسخ مناسبی برای تقاضای موجود در این بازار نیست.

برای قشر محروم و کم درآمد مسکن مناسب نداریم

محتشم اظهار کرد: تنها راه برای خانه دار کردن نیازمندان نهضت ملی مسکن بود که آن نیز ساز و کار مناسبی ندارد. بسیاری از متقاضیان همچنان در صف انتظار برای طی مراحل هستند و برخی از متقاضیان امکان ثبت نام ندارند.

وی ادامه داد: با سیستم بروکراسی اداری از موفقیت شرکت های چینی نیز نمی توان اطمینان داشت، همانطور که یک شرکت ترکیه ای در زمان احداث مسکن مهر در تحقق اهداف در پردیس شکست خورد.

چه کنیم که تولید مسکن به حد تقاضا برسد

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: تنها راه برای افزایش تولید مسکن این است که وزارت راه و شهرسازی به جد و با تعامل منصفانه با انبوه سازان وارد مذاکره شود. نرخ و قرارداد دستوری نتیجه ای بجز عقب افتادن کار و گیرافتادن سازنده در تامین منابع ساخت ندارد، به همین جهت باید این موضوع را در نظر داشت.

راه حل کمبود بودجه مردم و گرانی مسکن

محتشم در خصوص گرانی بی حد مسکن و عدم توانایی مردم برای خرید گفت: ما به عنوان انبوه ساز به دولت پیشنهاد داده ایم که دولت با مشارکت مجموعه های انبوه ساز و بانک ها منابع ساخت مسکن را با مذاکرات تامین کنیم.

وی تصریح کرد: می توان از سرمایه انبوه سازان به صورت مشارکت در ساخت استفاده کرد. اینگونه خود سازنده نیز در مسکن شریک شده و بخاطر خودش هم که شده تلاش بیشتری در ساخت و تحویل به موقع مسکن می کند.

بروکراسی اداری دست و پا گیر است

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با انتقاد از سیستم اداری وزارت راه و شهرسازی گفت: این سیستم روز به روز پیچیده تر می شود و در حال حاضر به قدری سخت شده است که شرکت های باسابقه و قدیمی ساختمان سازی نیز توانایی عبور از سیستم رتبه بندی را ندارند.

وی تصریح کرد: این شرایط مناسب نیست و مانع افزایش تولید مسکن می شود و تا زمانی که مسکن بیشتری تولید نشود، قیمت مسکن کاهش نمی یابد.

خانه از آرزو به رویا تبدیل شده است

محتشم اظهار کرد: با برنامه ریزی های غلط، سرمایه ها به جای تولید به سمت انباشت رفت و مسکن تبدیل به کالایی سرمایه ای شد. به همین سبب هم اکنون با وجود عدم توانایی مردم در خرید مسکن، قیمت ها هر روز افزایش می یابد. حالا خرید مسکن که زمانی آرزوی برخی بود برای اکثریت تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا