مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

وعده تولید چهار میلیون مسکن با موفقیت فاصله دارد

وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم با گذشت ۲ سال از عمر مدیریتی دولت، هنوز به یک بیستم موفقیت نرسیده و در خوشبینانه ترین حالت فقط ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اطلاعات آنلاین، اینک دولت ناچار است در 2 سال آینده موانع بزرگی نظیر گرانی فزاینده قیمت مصالح ساختمانی و عدم همکاری سیستم بانکی در اعطای تسهیلات ارزان قیمت را برطرف کند تا سه میلیون و 800 هزار واحد باقیمانده از وعده بزرگ مسکنی خود را تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل دهد.

وزیر راه و شهرسازی دیروز در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن اعلام کرد: تاکنون ۱۰۵هزار مسکن مهر تکمیل شده است و تعیین تکلیف بقیه آنها در دستور کار است.

مهرداد بذرپاش با حضور مدیران ملی و استانی و مسئولان مرتبط که در استان های سراسر کشور در حوزه مسکن تصمیم گیری و ایفای نقش می کنند، افزود: امروز درباره تصمیمات اتخاذ شده و عملکردها در بخش های مختلف مسکن و ظرفیت هایی که در حوزه آماده سازی و کمک به پروژه نهضت ملی وزارت راه و شهرسازی را یاری می کند، بحث و تبادل نظر شد که همه پروژه ها در چند بخش مرور می شود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۱ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن شناسایی شده که ۱۵ هزار هکتار از آنها در شهرک های جدید و بقیه در حوزه الحاق به محدوده هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایجاد ۹۲ شهرک جدید مسکونی هم در دستور کار قرار دارد که برخی از آنها به تایید رسیده است، افزود: اگرچه تخصیص تسهیلات بانکی در این حوزه نسبت به قبل ۲۱ درصد رشد کرده ولی این میزان کافی نیست.

وی گفت: در برخی از استان ها که بافت کوهستانی دارند یا در اطراف آنها مزارع کشاورزی قرار دارد، برای ساخت مسکن مشکل تأمین زمین داریم. مثل استان های کردستان، ایلام و لرستان که مقرر شده است بخشی از تقاضای مسکن این استان ها از طریق شهرک های جدید در مجاورت شهرهای بزرگ و همچنین نقاط روستایی تأمین شوند.

بذرپاش با بیان اینکه تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای سراسر کشور برای ساخت مسکن واگذار می شود، ادامه داد: با رایگان شدن قیمت زمین در طرح های نهضت ملی مسکن، اکنون عمده هزینه ها مربوط به تامین مصالح ساختمانی است. رئیس جمهوری هم در این حوزه خواستار کاهش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی شده است.

وی اضافه کرد: قیمت فولاد و سیمان بخش اعظم هزینه مصالح ساختمانی را تشکیل می دهند که بر اساس یافته های کارشناسی، خروج این دو محصول از بورس کالا ضروری است و هر روز تاخیر برای اجرای این برنامه مایه خسران است.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران هم اعلام کرد: مصالح ساختمانی سهم 70 درصدی در هزینه تمام شده ساخت مسکن دارد و در سه ماه اول امسال شاهد افزایش دو برابری قیمت برخی از مصالح ساختمانی از جمله میلگرد بودیم.

به گفته وی، قیمت هر کیلو میلگرد فولادی در ابتدای سال 17 هزار تومان بود که اکنون به بالای 33 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

عدم همکاری بانک ها

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم هفته قبل در کنفرانس راهبردهای اقتصاد مسکن گفت: هم اینک پنج میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم و ۶ میلیون مستأجر و جوانان دم بخت درگیر مسکن هستند؛ این درحالیست که کمتر از یک درصد بافت کشور مسکونی است.

به گفته وی، بانک ها مکلف شده اند ۳۶۰ هزار میلیارد ریال به طرح های ساخت مسکن تسهیلات اختصاص دهند ولی تاکنون تنها ۲۰ درصد از این تسهیلات را پرداخته اند.

رضایی کوچی گفت: در برنامه هفتم پیشنهاد دادیم اگر تکلیفی بر بانک ها شد و انجام ندادند، بانک مرکزی باید مدیرعامل را عزل کند و اگر این اتفاق نیفتد، وی باید پاسخگو باشد.

رشد قیمت مسکن

گزارش ها حاکیست: کمبود عرضه و رشد تقاضای مسکن در سال های اخیر بطور متناوب باعث گرانی مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ شده است.

این گزارش می افزاید، رکود ساخت و ساز ناشی از گرانی مصالح ساختمانی و عدم تخصیص تسهیلاتی بانکی باعث کمبود عرضه مسکن در کشور شده و در جهت دیگر خشکسالی و بیکاری موجب تشدید مهاجرت و سکونت روستائیان و اهالی شهرهای کوچک به اطراف کلانشهر را فراهم ساخته است. به همین دلیل قیمت مسکن بطور مداوم در مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ رو به افزایش است.

بر اساس گزارش دیروز مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کلانشهر تهران ظرف شهریور امسال به ۷۷ میلیون تومان رسید که نسبت به شهریور پارسال 75.2 درصد افزایش دارد.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در شهریور امسال نسبت به مرداد 11.2 درصد کمتر شده است.

از سوی دیگر، تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک ساله منتهی به شهریور امسال نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل رشد 83.9 درصدی قیمت مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می دهد.

بر این اساس منطقه یک تهران با متوسط قیمت 157 میلیون و 950 هزار تومان بیشترین قیمت در تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده و منطقه 18 با متوسط وزنی قیمت 41 میلیون و 500 هزار تومان کمترین قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بین مناطق 22گانه تهران دارد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم هفته قبل اعلام کرد: قیمت مسکن هم اینک به اصلی ترین هزینه سبد خانوار در ایران تبدیل شده است و اگر نتوانیم تورم قیمت مسکن را کنترل کنیم قطعاً تلاش های دولت برای مهار تورم در زندگی مردم تأثیری نخواهد داشت.

وی گفت: اگر مروری در خصوص بخش مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ داشته باشیم قطعاً بزرگ ترین موج افزایش قیمت مسکن در این بازه زمانی رخ داده و طی پنج سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ برابری در بازار مسکن بودیم.

با وجود این گزارش های رسمی و مستند از گرانی مسکن، مسئولان وزارت راه و شهرسازی همچنان اصرار دارند که قیمت مسکن رو به کاهش است.

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران هفته قبل از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد و گفت:‌ با گذشت حدود ۶ ماه از شروع برنامه برخورد با سوداگری مشاوران املاک قیمت مسکن در اغلب نقاط استان تهران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان شده است.

به نظر می رسد حتی اگر بپذیریم قیمت معاملات مسکن در دو ماهه اخیر با کاهش جزئی روبرو شده، نقش گرانی مصالح ساختمانی و عدم همکاری بانک ها برای تخصیص تسهیلات مالی در ساخت مسکن باعث خواهد شد تا طی ماه های آینده دوباره با رشد قیمت مسکن در کشور و به ویژه در اطراف کلانشهر ها مواجه شویم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا