دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ضرورت بهره‌گیری از انبوه‌سازان و سازندگان دارای صلاحیت در تولید ساختمان‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین:  شهاب سعادت نژاد ضمن بیان مطلب فوق گفت: یکی از بزرگترین مشکلات کنونی صنعت ساختمان ،بوروکراسی های شدید و زمان بر شدن فرآیند صدور پروانه های ساختمانی است که باعث خواب سرمایه و تحمیل هزینه های قبل از ساخت ساختمانها به سازندگان می شود.

وی افزود:البته معضل مذکور اخیرا مورد توجه شهرداری و معاونت معماری و شهرسازی شهر تهران نیز قرار گرفته است به طوری که این نهاد مصمم شده که با هدف تسهیل فرآیند ساخت و‌ساز زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهد.

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران با اشاره به ضرورت بررسی همه جانبه موانع و چالشهای موجود در صنعت ساختمان در عین حال بر لزوم بهره گیری از ظرفیت تمامی نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان تاکید کرد واذعان داشت: باید با ایجاد هم افزایی و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی موانع تولید ساختمان مورد آسیب شناسی دقیق قرار گیرد .

وی افزود: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک تشکل حرفه ای مردم نهاد از ظرفیت های فنی و علمی بسیار بالایی در حوزه صنعت ساختمان برخوردار است و لازم است که این سازمان به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت ساختمان مورد توجه مسوولان شهری قرار گیرد و از ظرفیت فنی و تخصصی این سازمان در جهت تقویت کیفیت صنعت ساختمان بهره گرفته شود.

سعادت نژاد با بیان اینکه رونق دهی به بخش مسکن نباید سبب غفلت از مولفه کیفی سازی در تولید مسکن شود در عین حال به یکی از مکانیزم های ارتقای کیفیت در تولید مسکن اشاره کرد و افزود: در تولید مسکن نباید سرعت را فدای کیفیت کرد و با بهره گیری از تخصص و مهارت افراد و شرکتهای دارای صلاحیت انبوه ساز یا مجریان دارای صلاحیت می توان کیفیت و عمر ساختمانها را بالا برد .

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران توجه به مفهوم کیفیت در ساختمان ها را سبب حفظ سرمایه های ملی کشور دانست و خاطر نشان کرد: تولید مسکن با رویکرد رعایت مقررات ملی ساختمان و توجه به موضوع کیفی ضمن اینکه سبب فراهم کردن آرامش و رفاه ساکنان در زمان بهره برداری می شود در عین حال سبب افزایش طول عمر مفید ساختمانها و جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمانها می شود که ماحصل نهایی این چرخه سبب حفظ سرمایه های ملی می شود

سعادت نژاد همچنین با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای مشارکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین نوسازی بافتهای فرسوده خاطر نشان ساخت: شهرداری تهران با راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن ،در مسیر رونق صنعت ساختمان گام برداشته است اما یکی از کلیدی ترین مباحثی که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد،توجه به مفهوم کیفیت ، ایمنی و استفاده از توان و مهارت اشخاص دارای صلاحیت است که باید به موازات افزایش عرضه مسکن مورد توجه قرار گیرد به طوری که شهرداری این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی در پایان تاکید کرد: شهرداری به منظور حمایت از حقوق مصرف کننده گان باید ذکر نام مجریان دارای صلاحیت را در پروانه های ساختمانی الزامی کند وهمزمان نسبت به صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمانها نیز اقدام کند تا مصرف کننده نهایی با اطمینان خاطر بتواند ساختمان مورد نظر خود را خریداری کند.

شایان ذکر است معاونت شهرسازی شهرداری تهران در راستای رفع موانع تولید و ساخت مسکن و تسهیل در امور صدور مجوازت،تا ساعاتی دیگر همایشی با همراهی انبوه سازان ،سازندگان ، شهردار و اعضای شورای شهر ،نظام مهندسی، انجمنها و فعالان صنعت ساختمان  در راستای رفع موانع تولید و ساخت مسکن  و تسهیل در امور صدور مجوازت بر گزار می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا