مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

بانک‌هایی که تسهیلات مسکن پرداخت نکردند ۷۰ همت جریمه شدند

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با اشاره به جریمه ۷۰ همتی (هزار میلیارد تومانی) بانک‌هایی که تسهیلات مسکن پرداخت نکرده‌اند، گفت: جریمه بانک ها از طریق صدور برگ تشخیص وصول و وارد خزانه شده و از طریق خزانه به صندوق ملی مسکن واریز می شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا اسماعیلی» امروز (دوشنبه) در جریان نشست با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی  با اشاره به جریمه بانک ها طبق قانون جهش تولید در بخش تسهیلات مسکن، افزود: جریمه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۹ همت (۴۹ هزار میلیارد تومان) بوده که وصول آن در سال ۱۴۰۱ است.

وی بیان‌داشت: در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌ها از جریمه بانک‌ها رقم ۹۱ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد که وصول آنها باید در سال جاری رقم بخورد که جمع آنها حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان جریمه عدم پرداخت تسهیلات در مقیاس ۲۰ درصد است.

طبق قانون جهش تولید، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را برای تسهیلات در بخش مسکن اختصاص بدهند.

اسماعیلی با بیان اینکه از این میزان تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص کشیده شده است، تصریح کرد: این رقم با همکاری بانک‌ها توسط سازمان امور مالیاتی وصول می‌شود.

وی گفت: قانون ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای صندوق ملی مسکن دارد و در آینده این صندوق به عنوان صندوق ثروت ملی کشور ایفای نقش کند و در آینده بیشتر از آن خواهید شنید.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن ادامه‌داد: اگر در قانون اعداد و ارقامی می بینید که بزرگ هستند و در صورت تحقق بارهای بزرگی را بردارند، ناظر به ظرفیت و وظیفه بزرگی است که برای این صندوق دیده شده است.

وی با اشاره به زمان کوتاه شکل‌گیری صندوق، خاطرنشان‌کرد: هنوز به یک‌سالگی صندوق نرسیده ایم، بر این اساس نمی توان سرعت عملیات را به گونه‌ای پیش برد که دستگاه های اجرایی یا بانک هایی که عادت به پرداخت چنین ارقامی نداشتند، دچار فشار شوند.

اسماعیلی با اشاره به ارائه سازوکارهایی با هدف نظارت بر عملکرد بانک ها برای پرداخت تسهیلات، تصریح کرد: به همین منظور ساز و کار نظارتی جدیدی برای این بانک‌ها در نظر گرفته شده و مقرر شده است از محل ذخایر بانک‌هایی که به تعهدات خود عمل نکردند، بانک مرکزی بخشی از سرمایه آن بانک‌ها را بلوکه کند.

وی گفت: همچنین مقرر شده است تا در این زمینه صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره و هیات عامل تعلیق شود.

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن در ادامه با بیان اینکه از زمان شکل‌گیری صندوق تاکنون، ۱۲هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به صندوق واریز شده است، بیان‌داشت: از این مبلغ تاکنون ۶ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف هزینه شده است.

وی به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰ شرکت که با روش‌های دانش‌بنیان توانایی ساخت مسکن ارزان و با کیفیت را دارند، شناسایی شده و در حال همکاری با  آنها هستیم.

اسماعیلی با اشاره به  تامین مصالح ساختمانی، گفت: خرید به صرفه فولاد و سیمان در جلسه شورای عالی مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درصدد هستیم با تخصیص به موقع و به صرفه مصالح ساختمانی، ضمن تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن هزینه ساخت را  نیز کاهش دهیم.

وی همچنین با اشاره به همراهی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد با وزارت راه وشهرسازی در این بخش، بیان‌داشت: شفافیت مورد استقبال ما است و درباره ارائه مصالح ساختمانی در بورس کالا با رویکرد شفافیت این موضوع قابل انجام است. تلاش می‌کنیم تا چنانچه فرآیند بورس اشکالاتی دارد با بهبود قیمت پایه فرآیند تامین مصالح ساختمانی از بورس کالا بهبود یابد.

تامین ۲۰ همت برای صندوق ملی مسکن از محل تهاتر نفت

اسماعیلی درباره  تامین مالی صندوق از محل تهاتر نفت، گفت: طبق قانون و تصمیمات اخذ شده ٢٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠١ از محل تهاتر نفت برای صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است که در حال انجام است.

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن اضافه‌کرد: وزارت نفت بر اساس مصوبه‌های گذشته در راستای تسهیل فروش نفت این امکان را دیده که حواله نفتی ارائه دهد تا بتوانند مشکل خود را حل کرده و به موازات منابع بودجه‌ای، می‌توان براساس اوراق با ساز و کار مشخص این حواله‌های نفتی را در دنیا به فروش رساند.

مذاکره با ١٠ شرکت اروپایی و آسیایی برای همکاری در ساخت مسکن و تامین مالی با ایران

وی همچنین از همکاری با بانک توسعه اسلامی برای تامین منابع مالی خبر داد و گفت: هر چند اولویت وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی است، اما ١٠ شرکت اروپایی و آسیایی برای همکاری در ساخت مسکن و تامین مالی با ایران در حال مذاکره هستند.

اسماعیلی درباره میزان کمک‌های صندوق به اجرای نهضت ملی و سایر خدمات عمرانی و زیربنایی، گفت: در حال حاضر برای عملیات عمرانی استان ها ۹۰۵ میلیارد تومان هزینه صرف شده است، همچنین در شهرهای جدید و پروژه های نهضت ملی مسکن یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد  تومان هزینه شده است که در مجموع در ۱۱ ماه گذشته ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم در پروژه های نهضت ملی و مسکن مهر هزینه شده است.

وی با  بیان اینکه صندوق ملی مسکن وظیفه دارد تا بخشی از هزینه های تامین مسکن برای چهار دهک نخست را تامین کند، افزود: هم اکنون یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد مسکن ملی در حال اجرا است.

تلاش برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه  نرخ سود تسهیلات بانکی برای بخشی از اقشار  از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسید است، گفت: در  تلاش هستیم برای سایر بخش ها نیز شاهد کاهش نرخ سود این تسهیلات باشیم.

افزایش سرعت ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن

وی با اشاره به افزایش سرعت ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن و بهره برداری از واحدهای نیمه تمام، بیان‌داشت: شاهد افزایش سرعت ساخت و ساز هستیم، به‌گونه ای که در یک مرحله ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است.

اسماعیلی درباره واریز ۲ میلیارد دلار به  صندوق توسعه ملی مسکن، تصریح کرد: براساس تصمیمات اخذ شده ۲ میلیارد دلار به صندوق ملی مسکن باید واریز شود تا در نهضت ملی مسکن صرف شود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری صندوق توسعه ملی برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، گفت: اولویت در کشور باید ساخت و عرضه مسکن باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا