مجله خبریراه و شهرسازی

پرداخت تسهیلات ساخت، توسعه افقی شهر‌ها را تسریع می‌بخشد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با واگذاری اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، زمینه برای توسعه افقی شهر‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه راه وشهرسازی توسعه افقی شهرها و ساخت مسکن های ویلایی است که اجرای این طرح نیازمند تامین زمین و الحاق اراضی به  محدوده های شهری  است.

پیش از این برخی از سازندگان مدعی بودند که الحاق اراضی و توسعه افقی شهرها به صرفه نیست اما در شرایط کنونی با الحاق اراضی در شورای عالی شهرسازی و معماری در بسیاری از شهرها توسعه افقی شهرها افزایش یافته است.

از سوی دیگر هم با آزاد سازی اراضی در بسیاری از روستاها و شهرها و واگذاری آنها برای ساخت مسکن، اجرای توسعه افقی شهرها افزایش یافته است.

در همین رابطه  ارسلان مالکی  مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: در پنج ماهه امسال از حدود ۲ هزار فقره تعرض به زمین‌های دولتی با مساحت بیش از ۷۵۰ هکتار به صورت فوری رفع تعرض شده است.

مالکی گفت:  تنها در مردادماه بیش از ۳۶۰ مورد تعرض به اراضی دولتی به صورت فوری رفع شده  و مساحت این اراضی بیش از ۱۴۲ هکتار است که با تلاش نیروهای یگان حفاظت سازمان در سراسر کشور به طور فوری رفع تعرض شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: از فروردین تا پایان مرداد امسال، حدود ۲۰۰ مورد حکم قطعی به‌نفع دولت توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور اجرا شده است که براساس آن حدود ۱۶۰ هکتار زمین دولتی به بیت‌المال بازگشته است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیشترین آمار وقوع و رفع تعرض در مرداد ماه را مربوط به استان‌های تهران، فارس و آذربایجان غربی دانست و گفت: در بخش اجرای احکام بیشترین میزان احکام اجرایی متعلق به استان‌های سمنان، کردستان و کرمان است.

او گفت: تمامی اراضی که امکان تغییر کاربری برای آن‌ها وجود دارد واگذار خواهد شد و سایر اراضی هم  در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد و در صورت امکان تهاتر و یا برنامه ریزی برای تغییر کاربری آنها فراهم می شود.

او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت در صورت امکان و تامین زمین نقش بسیار موثری در توسعه افقی شهرها دارد.

براساس این گزارش، واگذاری این اراضی و از سوی دیگر پرداخت تسهیلات، زمینه ساز تسریع در اجرای بهتر پروژه های نهضت ملی مسکن می شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا