مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

محدودیتی از لحاظ نظام مهندسی برای بلندمرتبه سازی وجود ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی مصوباتی در خصوص بلند مرتبه سازی ارائه کرده، اما در صورت رعایت قوانین و مقررات محدودیتی برای بلند مرتبه سازی در کشور نداریم.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در بحث مقررات ملی ساختمان با کشور‌های توسعه یافته فاصله‌ای نداریم، اما موضوع این است که این مقررات به اجرا نمی‌رسند. مقررات ملی ساختمان ٢٣ مبحث دارد که مبحث ٢٢ آن کاملا درباره نگهداری ساختمان است، اما پس از گذشت ١٠ سال از این مبحث این موضوع عملیاتی نشده و در این باره کوتاهی می‌شود و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع ورود کنند.

شکیب افزود: هزار ساختمان بالای ١٢ طبقه وجود دارد و مشکل ساختمان بیمارستان گاندی نما بود، اما هر یک از این ساختمان‌ها مشکل متفاوتی دارند و وقتی ما به این موضوعات ایراد می‌گیریم گمان می‌کنند سازمان نظام مهندسی به دنبال کار تراشیدن است، اما نیت نظام مهندسی افزایش ایمنی بوده و است.

وی گفت: مبحث ٢٢ برای اطفای حریق در ساختمان‌های بیش از ۵ طبقه ضوابط آتش نشانی تعریف کرده، اما متاسفانه رعایت نمی‌شود و هر چند برای برای گرفتن پایان کار این مقررات رعایت می‌شود، اما بازرسی و بازنگری ادواری انجام نمی‌شود.

شکیب تاکید کرد: در هیچ ساختمانی در کشور مبحث ٢٢ که تنها درباره نگهداری ساختمان است، به اجرا نمی‌رسد.

او با بیان اینکه از سمت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هیچ محدودیتی برای ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در کشور وجود ندارد افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری شاید محدودیت‌های برای جلوگیری از بلند مرتبه سازی در نظر گرفته باشند، اما هیچ محدودیتی در این بخش وجود ندارد چراکه در بسیاری از کشور‌های مختلف از جمله شیکاگو شاهد ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه هستیم.

او با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره کنونی توجه به کل خانواده صنعت ساختمان و همه فعالان در زنجیره ساخت مسکن است، گفت: در همین راستا تلاش کرده‌ایم تا با همه بازیگران صنعت ساختمان در بخش‌های مختلف تولید، ساخت و … روابط خود را احیا یا بعضا تحکیم کنیم.

به گفته این مقام مسئول، ارتقای کیفیت ساخت مسکن یکی دیگر از مولفه‌هایی است که بر آن تمرکز کرده‌ایم و می‌توان قول داد که در این حوزه شاهد تغییر و تحولات جدی و عمیقی هستیم؛ در این راستا ساز و کار‌هایی را نیز فراهم کرده ایم که یکی از این مکانیزم‌ها ارتقای دانش و مهارت فنی مهندسان در کل کشور است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا