بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

دولت نباید بخش مسکن را بحرانی تلقی کند

بابک حاجیان در گفت و گو با  ساختمان آنلاین گفت:اگر قرار باشد در دوسال اول بر اساس وعده های عنوان شده دو میلیون واحد مسکونی ساخته شود،چنانچه میانگین هزینه ساخت را شش میلیون تومان وهمچنین میانیگن متراژ مسکن را 90 متر مربع درنظر بگیریم این امر به معنای تولید 180 میلیون متر مربع واحد مسکونی است که با احتساب اعداد و ارقام در نظر گرفته شده به معنای تزریق یک میلیون میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور است.

وی تاکید کرد: در این بین اگر حجم نقدینگی کل کشور را که به طور میانگین چهار میلیون میلیارد تومان است را در نظر بگیریم ؛عدد مذکور معادل 25 درصد از کل نقدینگی کشور است و با توجه به اینکه این حجم از نقدینگی به راحتی به اقتصاد کشور باز نمی گردد،در عمل تولید دو میلیون واحد مسکونی طی دو سال به معنای افزایش یک میلیون میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور است.

وی خاطر نشان ساخت: برخورد دولت با بخش مسکن به گونه ا ی است که گویا مساله مسکن در کشور بحرانی است و نیاز به نسخه فوری برای حل بحران دارد،این در حالی است که در حال حاضر مساله مسکن در کشور ما در واقع در دایره امور مشکل دار قرار می گیرد و مسکن در حال حاضر موضوعی بحرانی نیست.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: تجویز نسخه بحرانی برای بخش مسکن که صرفا مشکل دارد، رویکرد نادرستی است.به عنوان مثال در صورت وقوع سیل در یک نقطه کشور،همه دستگاه های کشور باید بسیج و به صورت ضرب الاجل وارد شوند و همه موظف به تخصیص اعتبار برای حل بحران هستند.

وی گفت: اما موضوع مسکن در حال حاضر مساله ای بحرانی نیست،این در حالی است که سیاست گذاری دولت درحوزه مسکن به گونه ای که مسکن را به عنوان یک موضوع بحرانی نگریسته است.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه امکان عملیاتی کردن وعده تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال میسر نیست گفت: در دولت احمدی نژاد هم دولت اول، طی چهار سال اول صرفا درگیر امور مربوط به واگذاری زمین و ارایه مجوزها بود و در نهایت چهار سال دوم شرایط عملیاتی کردن طرح مسکن مهر فراهم شد.

وی گفت: قطعا این تجربه درباره نهضت ملی مسکن نیز رخ خواهد داد و اجرای این پروژه در قالب زمان بندی ارایه شده از سوی دولت امکان پذیرنیست.

این کارشناس مسکن همچنین تخصیص اراضی دولتی برای اجرای سیاست های دولت در حوزه مسکن را نوعی رانت تلقی کرد و گفت: مسکن موضوعی فرابخشی است ونباید تصور کرد صرفا با تولید مسکن که با افزایش پایه پولی کشور و آثار تورمی همراه است می توان مشکل خانه دار شدن را حل کرد،این بخش تنها در صورت کنترل تورم و کنترل سوداگری وسفته بازی مدیریت خواهد شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا