بورس و بازارمجله خبری

تسهیلات بخش مسکن از تورم جا مانده است

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصاد24، افزایش قیمت مسکن در چند سال گذشته همگام با تورم فزاینده، کاهش قدرت خرید را برای متقاضیان این حوزه به بار آورده است. در این میان دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن و کمک به افزایش جریان خرید و فروش، همواره اقدام به اعطای تسهیلات کمک هزینه خرید مسکن یا همان وام مسکن می کند.

در سال جاری هم چهار نوع وام خرید مسکن برای متقاضیان تهرانی معرفی شده است؛ اما مبلغ این وام ها چقدر است و با توجه به متوسط قیمت مسکن که از سوی بانک مرکزی منتشر شده با این وام ها چند متر خانه می توان خرید؟

انواع وام های خرید مسکن

وام های اعطایی برای خرید مسکن چهار نوع دارد و هر کدام دارای سود و مهلت بازپرداخت متفاوتی هستند.

وام فرزندآوری

مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان است و به کسانی داده می شود که فرزند سوم آنها بعد از سال ۱۳۹۹ متولد شده باشد. این وام بدون بهره است و بازپرداختی ۲۰ ساله دارد. با توجه به اینکه آخرین متوسط قیمتی مسکن در شهر تهران از سوی بانک مرکزی ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، با وام مسکن فرزندآوری تنها می توان چهار متر خانه خرید!

وام خرید ملک سامان

مبلغ این وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید و ۵۰۰ میلیون تومان برای جعاله در نظر گرفته شده است. سود آن ۱۸ درصد و بازپرداخت آن پنج ساله تعیین شده است.

دریافت این وام مراحل دشواری دارد و با توجه به نسبت مبلغ آن به مدت بازپرداخت، همه افراد توانایی پرداخت قسط های ماهانه آن را ندارند. با این وام می توان در شهر تهران یک خانه ۴۶ متری خرید.

دریافت وام با خرید اوراق مسکن

برای دریافت این وام باید مدتی پول را سپرده گذاری و در ازای آن اوراق دریافت کرد. زوجین تهرانی تا ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید و ۸۰ میلیون تومان جعاله که در مجموع می شود ۴۸۰ میلیون تومان می توانند دریافت کنند. این عدد برای مجرد‌های پایتخت به ۲۸۰ میلیون تومان کاهش می یابد. سود این وام ۱۷/۵ درصد برآورد شده و با توجه به مبلغی که باید برای خرید اوراق کنار گذاشت نرخ سود واقعی آن بیشتر است.

بر این اساس زوجین تهرانی می توانند با وام ۴۸۰ میلیون تومانی اندکی بیشتر از ۱۰ متر خانه خریداری کنند. این قدرت خرید در مجرد‌های تهرانی بسیار کمتر است؛ به نحوی که قدرت خرید وام مجرد‌ها تنها به ۶ متر خانه می رسد!

وام مسکن یکم زوجین

مبلغ این وام ۱۶۰ میلیون تومان و بازپرداختی ۱۲ ساله دارد؛ سود آن نیز هشت درصد تعیین شده است. با این میزان وام نیز می توان سه متر و نیم خانه در تهران با توجه به متوسط قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی (شهر تهران) خرید.

وام مسکن جوانان

این وام نیز دو میلیارد تومان تعیین شده، اما شرایط سپرده گذاری آن چند سال طول می کشد و برای متقاضی به صرفه نیست. نرخ بهره این وام نیز ۹ درصد و بازپرداختی ۱۵ ساله دارد. با این وام نیز همانند وام خرید ملک سامان می توان ۴۶ متر خانه در تهران خرید، اما این قدرت خرید ممکن است تا زمان دریافت وام کاهش زیادی داشته باشد. چرا که در ابتدا اقساط در قالب سپرده گذاری پرداخت می شوند و سپس این وام پرداخت خواهد شد که با توجه به تورم ملک در ایران دریافت این وام چندان منطقی به نظر نمی رسد.

وام ها می توانند وضعیت بازار مسکن را بهبود دهند؟

وام های مسکن یا با مبلغ کمی ارائه می شوند که با آنها حتی یک خانه نقلی هم در شهر تهران نمی توان خرید و یا اگر مبلغ بالایی داشته باشند اقساط آن به شدت بالا می رود که بازپرداخت آن برای همه اقشار میسر نیست.

از طرفی دیگر وام هایی با مبلغ بالا گاهی اوقات آنقدر مراحل دریافت دشواری دارند که متقاضیان از دریافت آن پشیمان می شوند؛ بنابراین این وام ها نیز نمی توانند محرکی باشند تا وضعیت نابسامان بازار مسکن وضعیتی بهتر پیدا کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا