راه و شهرسازیمجله خبری

مشکلات ثبتی و ملکی در نوسازی بافت‌های فرسوده حل خواهد شد

به گزارش ساختمان آنلاین:   به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در شبکه یک سیما در خصوص امکان رسیدگی به مشکلات اراضی در ادارات ثبت اسناد و املاک محل اعلام کرد: در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مشکلات مالکیتی یکی از موانع نوسازی در بافت فرسوده عنوان شده است.

وی افزود: در این خصوص، شاهد هستیم که بعضا دو پلاک و یا پلاک هایی که تقاضای تجمیع دارند به دلیل مشکلاتی از جمله مجهول المالک بودن یکی از پلاک ها، عدم حضور مالک یکی از پلاک ها در واحد به دلیل خارج از کشور بودن، ملک ورثه ای و… امکان تجمیع ندارند و مشکلاتی برای نوسازی آنها و حفظ جان انسان ها به وجود می آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر اینکه یکی از موانع اصلی در نوسازی بافت های فرسوده موانع ملکی و ثبتی است توضیح داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران، برای آنکه این موانع را در نوسازی بافت های فرسوده حل کند، پیشنهادی ارایه کرده است که قانونگذار آن را تصویب کرده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در مصوبه فوق، حل مشکلات و موانع ثبتی و ملکی در بافت های فرسوده به هیاتی به عنوان هیات حل اختلاف ثبتی و ملکی در محدوده های مصوب بازآفرینی هم در بافت های فرسوده و هم در سکونتگاه های غیررسمی بافت های تاریخی موسوم به هیات ماده ۹ قانون حمایت محول شده است. در این هیات یک نفر از قضات با تجربه دادگستری، رییس اداره ثبت اسناد و املاک محل یا نماینده وی و یا یک نفر به نمایندگی از اداره کل و راه و شهرسازی استان به دبیری اداره ثبت اسناد و املاک محل حضور خواهند یافت. این هیات، مشکلات ثبتی و ملکی را حل می کنند در نهایت قاضی رای صادر می کند که رای صادره بعد از ۲۰ روز می تواند تجدید نظر یا قطعی شود.

آئینی تصریح کرد: مردم برای حل و فصل اختلافات و مشکلاتی که در مورد املاک و اراضی در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری شامل بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی دارند می توانند به ادارات ثبت و املاک محل مراجعه و درخواست خود را ارایه کنند که در همان محل مورد رسیدگی قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ادارات ثبت اسناد و املاک مکلف به تشکیل پرونده هستند و تمهیدات آن اندیشیده شده است.

وی در خصوص املاکی که معارض یا چند سند دارند و اختلافی بین وراث وجود دارد، گفت: مدعی و شاکی در ادارات ثبت اسناد و املاک محل درخواست خود را ثبت و تقاضای رسیدگی می کند که باید اسناد و شواهد خود را ارایه کند. آن هیات نیز به موضوع رسیدگی خواهد کرد. در مواقعی که به رغم تلاش های حاصله مالک نیز مشخص نمی شود دادستان به عنوان مالک، سند را به نام فردی که مدعی و شاکی بوده خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا