بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

نقشه تراکم‌‌‌فروشی در بافت فرسوده

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، تراکم اضافی یکی از مشوق‌‌‌های نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده در گذشته بود که طی چند سال گذشته لغو شده بود. گفته می‌شود در زمانی که این امتیاز وجود داشت، سالانه حدود ۱۱‌هزار پروانه ساختمانی در بافت‌‌‌های فرسوده پایتخت صادر می‌شد که پس از لغو آن، این تعداد به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فقره کاهش پیدا کرد. اما اکنون به دنبال تصویب بسته جدید مشوق‌‌‌های احیای بافت فرسوده، این موضوع در کنار تسهیلاتی در زمینه تامین پارکینگ، دوباره صورت اجرایی پیدا کرده است. بر این اساس اکنون در تمام کوچه‌‌‌های ۶ متری، تراکم ۳ طبقه به ۴ طبقه افزایش پیدا کرده و در کوچه‌‌‌های ۸ متری نیز ساختمان‌‌‌های ۴ طبقه می‌تواند به ۵ طبقه تبدیل شود. در معابری با عرض بیش از این نیز تراکم بر اساس ضوابط طرح تفصیلی تعیین می‌شود.

بر اساس این گزارش، محدوده بافت فرسوده تهران ۴۵۰۰ هکتار است که معادل ۷‌ درصد از مساحت شهر تهران است اما به لحاظ تعداد قطعات و پارسل‌‌‌ها، ۳۰‌ درصد از پارسل‌‌‌های شهر تهران در این بافت‌‌‌ها واقع شده و ۲۰‌ درصد از جمعیت پایتخت‌‌‌نشین در این مساحت ۷ درصدی از کل شهر، سکونت دارند. مدیران شهری امید دارند با افزایش یک طبقه تراکم در بافت‌‌‌های فرسوده، ساخت‌وساز به شیوه مشارکت بین مالک و سازنده در این بافت‌‌‌ها صرفه اقتصادی و رونق پیدا کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا