بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

شرایط پرداخت وام نوسازی بافت فرسوده چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین: به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که بر اساس آمار، چنانچه همه دستگاه های مرتبط بسیج شوند، ظرفیت ساخت پنج میلیون واحد مسکونی وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی در دولت مردمی سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از چهار چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی در سند تحول مردمی به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که سه بسته تشویقی جهت تسریع در نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این سه بسته شامل تخفیفات اداری (تخفیف در هزینه های پروانه و تراکم ساخت)، کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت و مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی و مشوق های شهرسازانه می شود.

آئینی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداری ها همکاری خوبی داشته اند و به طور میانگین 82 درصد تخفیف به متقاضیان ارایه شده است. همچنین بر اساس پیگیری های انجام شده شهرداری ها موظفند زمان صدور پروانه را به یک ماه کاهش دهند.

او در ادامه درباره تسهیلات مالی ارزان قیمت توضیحاتی ارایه کرد و گفت: همه تسهیلات، تخفیفات و تشویق هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است.

به گفته آئینی در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده شرایط چهارگانه مثل داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، اما همه تشویق ها اعم از تخفیف در پروانه ساخت و بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده دیده شده است.

او افزود: همچنین برای اولین بار تسهیلات ویژه‌ای را برای متقاضیان نوسازی مسکن از محل تسهیلات اشتغالزایی تبصره 18 نظر گرفته‌ایم که مبلغ آن در تهران برای هر واحد 450 میلیون تومان، در کلانشهرها 400 میلیون تومان و در سایر شهرها 350 میلیون تومان است که 150 میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می شود. تاکنون از این محل بیش از 27 هزار واحد به بانک مسکن معرفی شده اند در مجموع در این مدت بیش از 65 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است که در مقایسه با هشت سال گذشته یک عملکرد چهار برابری است.

آئینی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان سکونتگاه های غیرسمی گفت: بر اساس شاخص های شورای عالی معماری و شهرسازی سه گونه بافت ناکارآمد شناسایی شده است، در مجموع بیش از 166 هزار هکتار از مساحت شهرها بافت های ناکارآمد هستند که حدود 21 میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند. از این میزان بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی است که بیش ازهفت میلیون نفر در این نوع سکونتگاه ساکن اند. همچنین 74 هزار هکتار بافت فرسوده میانی، 32 هزار و 68۶ هزار هکتار بافت تاریخی و 500 هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی در کشور وجود دارد.

آئینی، عدم توزیع متناسب منابع و زیرساخت ها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل، زلزله، ریزگردها)، نادیده گرفتن گروه های کم درآمد در طرح های توسعه شهری و منطقه ای و عدم برنامه ریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهم ترین عوامل شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی برشمرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا