بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

دلایل کاهش تولید مسکن در کشور چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  سید محمد مرتضوی در ادامه اظهار کرد: تولید مسکن در سال ۱۳۹۱ ماهانه ۲۰ هزار واحد بود که براساس آخرین آمارها به رقم دو هزار واحد مسکونی در ماه گذشته رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن ادامه داد: تورم نهاده های ساختمانی و رشد قیمت تمام شده مسکن سبک شد تا گستره کمتری از متقاضیان توان پرداخت هزینه های مسکن مطلوب را داشته باشند و این امر بازار مسکن را محدود کرده است.

وی افزود: بسیاری از سازندگان و انبوه سازان مسکن نگرانی های بسیاری در بخش فروش واحدهای تولید شده دارند؛ به همین دلیل از سرمایه گذاری در بازار امتناع می کنند چون به تحقق سودهای متعارف هم امید چندانی ندارند.

مرتضوی بیان کرد: در حالی که بازار مسکن دچار رکود شده است انتظار می رود که سیاست های تشویقی در بخش صنعت ساختمان افزایش یابد؛ اما وضع برخی قوانین و آیین نامه ها از سوی شهرداری ها و دیگر نهادهای بالادستی چالش های بازار مسکن را دوچندان کرده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: رشد ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن ناشی از افزایش ۶۰ درصدی اجرت و دستمزدها و همچنین تورم ۵۵ درصدی قیمت نهاده های ساختمانی بی ثباتی و ابهام در صنعت ساختمان را افزایش داده است.

وی ادامه داد: نرخ بازار مسکن در برخی از مناطق کشور از قیمت تمام شده ساخت هم پایین تر است یعنی فروش آپارتمان ها کمتر از قیمت نهایی واحد مسکونی انجام می شود.

مرتضوی بیان کرد: افزایش قیمت تمام شده، نبود سیاست های تشویقی، رشد هزینه صدور پروانه، مالیات و افزایش دستمزدها موجب شده تا صنعت ساختمان با یک افت تاریخی در تولید مسکن مواجه شود که آثار بسیار زیانباری را در سال های آینده ایجاد خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا