بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

شهرداری نباید نگاه درآمدی به بافت‌های فرسوده داشته باشد

فرشید پورحاجت ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین مطرح کرد: یکی از ملاکهای ارزیابی و سنجش توسعه در کشورها،حوزه صنعت ساختمان است و بنابراین توسعه در این صنعت،باعث رشد اقتصادی توسعه کشور می شود.

وی بافتهای فرسوده را از جمله سکونتگاه های ارزیابی کرد که به گفته وی از ظرفیت بالقوه و مطلوبی برای تولید و عرضه مسکن برخوردار است و گفت: علی رغم وضع قوانین و مقررات متنوع و متعدد برای احیای بافتهای فرسوده،ولی اتفاق خاصی در این حوزه در عمل رخ نداده است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان گفت: قرار بود در قالب دو برنامه و طی یک زمان بندی مشخص ،تمامی بافتهای فرسوده احیاء شوند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی تاکید کرد: شهرداری از جمله ارگانهایی است که نقش محوری در رونق بافتهای فرسوده دارد و اگر نگاه درآمدی خود را از این حوزه بردارد، قطعا شاهد رونق احیای بافتهای ناکارآمد شهری خواهیم بود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان وابستگی درآمد زایی شهرداری به حوزه ساخت و ساز را از جمله موانع در نوسازی بافتهای فرسوده ارزیابی و تاکید کرد: این نگاه درآمدی،شرایط را برای سرمایه گذاران پیچیده کرده ،این امر در حالی است که اگر ما به دنبال عدالت و احیای این بافتهای پرخطر هستیم،شهرداری باید رویکرد خود را کاملا تغییر دهد.

پورحاجت همچنین ایجاد شرایط فوق العاده را برای جذب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده ضروری ارزیابی کرد و افزود: وعده های عنوان شده  از سوی مسووولان در ادوار مختلف مبنی بر ارایه مشوق برای جذب سرمایه گذاران دربافت فرسوده در حد حرف بوده و در عمل اتفاقی نیفتاده است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان با ناکارآمد خواندن مشوقهای تعیین شده برای جذب سرمایه گذاری در بافت فرسوده خاطرنشان ساخت: اگر واقعا عزم ملی برای احیای بافتهای فرسوده وجود داشته باشد،قطعا با همکاری همه دستگاه ها این امرتحقق می یابد.

پورحاجت اظهار داشت: عوارض بافت فرسوده باید صفر شود و تمامی دستگاه های ذی ربط شامل سازمان مالیاتی،شهرداری،سازمان تامین اجتماعی ،وزارت نیرو و.. نسبت به وصول عوارض از بافتهای فرسوده چشم پوشی کنند.

وی ادامه داد: همچنین تعامل سیستم بانکی و کاهش نرخ سود تسهیلات بافتهای فرسوده نیز از جمله مواردی است که به سرعت بخشی به احیای بافتهای فرسوده کمک شایانی می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا