مجله خبریبورس و بازار

سایه روشن طرح سامان‌دهی بازار مسکن و اجاره‌بها

مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن گفت: طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، با افزایش نظارت‌ها بر بنگاه‌های معاملات املاک و قراردادهای اجاره از افزایش بی‌رویه اجاره‌بها جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از میزان، جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار کرد: سامان‌دهی بنگاه‌های مشاور املاک یکی از محورهای طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها است.

وی در ادامه افزود: بر اساس این طرح، سازمان تعزیرات حکومتی امکان نظارت بر بنگاه‌ها را خواهد داشت و در صورت کشف تخلف، این واحدهای اقتصادی پلمب و مشمول جریمه خواهند شد. سادات تاکید کرد: در این طرح حق‌الزحمه مشاوران املاک از ارزش بازاری ملک جدا و این حق‌الزحمه براساس شاخص‌های وزارت راه و شهرسازی تعیین خواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از محورهای طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن توسط شورای عالی مسکن تا پایان اردیبهشت هر سال است، گفت: دولت می‌تواند برای شهرهای دارای ۵۰ هزار نفر و بالاتر، هم میزان سقف افزایش قیمت اجاره‌بها و هم قیمت اجاره‌بها تعیین کند.

وی در ادامه افزود: براساس این طرح در صورتی که مالک این سقف را رعایت نکند، با شکایت مستاجر، مبلغ اجاره باید به میزان تعیین شده بازگردد و همچنین مالک به‌میزان ۴۰ درصد از سقف رعایت‌نشده جریمه خواهد شد.

الزامی‌بودن دریافت کدرهگیری برای مالکان و مستاجران

سادات با تاکید بر اینکه تمام مستاجران و مالکان برای قراردادهای خود باید کدرهگیری دریافت کنند، گفت: در این طرح مشاوران املاک مکلف هستند در زمان تنظیم قراداد اجاره‌بها، قرارداد سال گذشته را نیز مورد بررسی قرار دهند تا درصورت عدم رعایت سقف تعیین‌شده توسط مالک، آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی مالکانی که ملک خود را به خانواده‌های دارای ۳ فرزند اجاره دهند یا قرارداد خود را بیش از یک‌سال تمدید کنند، مشمول بخشودگی‌های مالیاتی خواهند شد.

شناسایی مشاوران متخلف از ابتدای سال آغاز شد

وی اعلام کرد: از ابتدای سال طرح مقابله با مشاوران املاک متخلف آغاز شده و در صورت تائید طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها توسط شورای نگهبان نیز این امر با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه به شناسایی خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: برای تسریع در روند شناسایی خانه‌های خالی از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کرده‌ایم، براساس این طرح درآمد حاصل از شناسایی این خانه‌های خالی به شهرداری‌ها بازخواهد گشت.

سادات همچنین از تصویب مالیات بر زمین‌های بایر در طرح یادشده خبر داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا