مجله خبریبورس و بازار

ریزش قیمت در بازار مسکن/ قیمت ها واقعی می شود؟

آمارها در بازار مسکن نشان می دهد که قیمت واحدهای مسکونی در هفته گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، هفته گذشته رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد که قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این امر به دلیل کم شدن تقاضا ایجاد شده است.

اما مرکز پژوهش‌های مجلس در یک برش پنج‌ساله از بازار مسکن، با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اعلام کرده است که هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران از آذرماه ۹۶ تا آذرماه ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است. بر این اساس، مسکن در کلانشهر تهران شاهد رشدی حدود ۹۵۰ درصدی بوده، حال آنکه در همین بازه زمانی پنج‌ساله، حداقل دستمزد نیروی کار که از سوی دولت تعیین می‌شود، حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته و از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است. این آمار منتشر شده مربوط به آذرماه سال گذشته است و از آن ماه تا به امروز هیچ آماری در بخش مسکن منتشر نشده است.

برخی از کارشناسان در این مدت معتقد بودند که قیمت مسکن ادامه روند افزایشی خود را خواهد داشت اما در هفته گذشته به دلیل روند کاهش قیمت ارز، قیمت مسکن نیز روند کاهشی پیدا کرد.

روند کاهش قیمت مسکن

فرهاد بیضایی درخصوص روند کاهشی قیمت مسکن گفت: ابتدا ریزش قیمت در بازارهای موازی مانند سکه و ارز بوده است و در بازار مسکن هم در حال رخ دادن است منتهی این امر می‌تواند مداوم باشد. چرا که حوزه مسکن حباب سنگینی داشت و اگر گشایش ارزی ایجاد شود و بازار ارز رو به کاهش برود و به ثبات برسد این امر مستقیم بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود

وی در ادامه افزود: این روند کاهشی در حال حاضر به دلیل این است که تقاضا از بازارهای سرمایه‌ای خارج شده است و متقاضیان منتظر ایجاد شرایط جدید هستند که مبتنی بر شرایط جدید اقدام کنند در بازار خودرو هم حتی شاهد ریزش قیمت هستیم و تقریباً همه بازارهای سرمایه‌ای با ریزش قیمت مواجه بوده است به دلیل کاهش تقاضای ایجاد شده و سطح مبادلات هم کاهش پیدا کرده است و بازار مسکن هم از این روند کاهشی بی نصیب نمانده است.

این کارشناس مسکن در پایان بیان کرد: باید دید در حوزه توافقات و بازگشایی های ارزی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و بعد از آن با توجه به کاهش قیمت ارز بازار مسکن هم خودش را با این بازار تطبیق خواهد داد.

کاهش قیمت را مردم هنوز ندیده اند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند کاهشی مسکن برای مستأجران ملموس نیست، طی هفته گذشته مستأجران از قیمت‌ها گله مند بودند و این گله مندی همچنان ادامه داشت.

هفته گذشته مسؤولین و نمایندگان مجلس صحبت‌هایی درخصوص کاهش قیمت مسکن اعلام کردند که این امر هنوز برای مستأجران مشخص نیست، قیمت‌های روزانه بازار اجاره بها نشان می‌دهد که در برخی مناطق قیمت‌ها کمی کاهشی شده است اما به قدری نبوده که مستأجران را خوشحال کند.

با یکی از آگهی‌های مندرج در سایت خرید و فروش تماس گرفت و با صاحبخانه به گفت و گو پرداخت جالب این بود که صاحبخانه حاضر بود از قیمتی که در سایت زده است پایین‌تر خانه خود را اجاره دهد این نشان می‌دهد که واکنش بازار اجاره بها نیز به خبر روند کاهشی قیمت مسکن مثبت بوده است.

از سوی دیگر با یکی از آگهی‌های خرید ملک تماس گرفتیم و صاحبخانه اعلام کرد که پشیمان شده و قصد ندارد خانه خود را بفروشد دلیل را که از صاحبخانه پرسیدیم اعلام کرد که می‌خواهد ببیند در ماه‌های آینده قیمت‌ها چگونه خواهد شد شاید قیمت مسکن افزایشی شود و به همین خاطر از فروش پشیمان شده است.

روند کاهشی قیمت مسکن متأثر از دو عنصر بازارهای موازی و کاهش تقاضا بوده است. کاهش تقاضا به دلیل اینکه مردم منتظر هستند تا ببیند قرار است چه اتفاقی در عرصه بین المللی رخ دهد و بعد تصمیم گیری کنند بازارهای موازی مانند ارز و سکه نیز در این مدت روند کاهشی داشته‌اند که این امر بازارهای باعث کاهش قیمت در بازارهای سرمایه‌ای شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا