مجله خبریبورس و بازار

بررسی وضعیت بازار مسکن و اجاره در شهرکرد

قیمت زمین، مسکن و اجاره بها در چند سال گذشته به هر بهانه ای از جمله تورم، گرانی مصالح ساختمانی، بالا رفتن نرخ ارز و... خیال صعود به سرش می زند و گاهی خیال توقف هم ندارد، هر صعود قیمت مساوی است تا دور شدن عده ای از مردم از آرزوی خانه دار شدن و یا داشتن یک سرپناه مناسب حتی به صورت اجاره!

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، سال گذشته قیمت مسکن و اجاره بها در شهرکرد و سایر شهرهای چهارمحال و بختیاری به صورت سرسام آوری افزایش داشت، به گونه ای که حتی بسیاری از افراد توان پرداخت رهن و اجاره بهای یک واحد مسکونی را نداشتند، شاید گران شدن برخی اقلام موجب حذف شدن آنها از سبد خرید خانوار شود، اما آیا می توان مسکن را از سبد تقاضای خانوار حذف کرد و سقفی بالای سر خانواده نباشد.

بسیاری از شهروندان امروز با گرانی اجاره بهای مسکن دست به گریبان هستند، سال گذشته مسکن وضعیت خوبی نداشت و معلوم نیست که سال آینده چه وضعیتی برای آن پیش بیاید.

خانه هایی با قیمت میلیاردی در شهر کوچکی همانند شهرکرد، تعداد بالایی از خانوارهای فاقد مسکن را از آرزوی خانه دار شدن دور کرده است، عده ای مشاوران املاک را در بالا رفتن نرخ اجاره بها و مسکن دخیل می دانند، عده ای نیز اداراتی مانند راه و شهرسازی را مسبب بالا رفتن قیمت پایه مسکن در شهر به علت برگزاری مزایده و مناقصه برای فروش املاک خود و فروش با قیمت نجومی می دانند، عده ای تورم و عده ای نیز ورود سرمایه گذاران به این حوزه را برای حفظ ارزش پولشان.

حال باید دید با وضعیت موجود چه در انتظار مستاجران و افراد متقاضی برای خرید مسکن است، آیا این روند نجومی افزایش قیمت همانند سال گذشته تکرار خواهد شد و یا اینکه رکود بر بازار مسکن حاکم می شود؟

وضعیت مسکن در سال آینده قابل پیش بینی نیست

بهزاد امیدی- رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت اجاره بها و قیمت مسکن در شهرکرد، اظهار کرد: سال گذشته قیمت زمین، مسکن و اجاره بها به شیوه فاجعه باری افزایش پیدا کرد، مشاوران املاک در ابتدا مقاومت کردند تا در معاملات این افزایش نجومی را اعمال نکنند، اما روند بسیار نابسامان شد و همه در مسیر افزایش قرار گرفتند.

وی افزود: در ابتدای سال مشاوران املاک در درب محل کار خود تابلویی نصب کردند که از معامله ملک و زمین با قیمت نامعقول و همچین اجاره بهای نجومی معذوریم، اما نتوانستند بیشتر از این در برابر بالا رفتن قیمت مقاومت کنند.

امیدی با تاکید بر اینکه همه بر بالا رفتن قیمت مسکن، زمین و اجاره بها در شهرکرد و سایر نقاط استان واقف هستند، توضیح داد: اما هیچ اقدام اساسی برای جلوگیری از این مسئله و حل مشکل مردم صورت نمی گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد بیان کرد: متاسفانه دیواری کوتاه تر از دیوار مشاوران املاک در علل بالا رفتن قیمت مسکن وجود ندارد، در حالیکه عوامل متعددی در این مسئله دخیل است، شهرداری و راه و شهرسازی املاک خود را برای فروش به مزایده می گذارد و هر کس بیشترین قیمت را پیشنهاد داد، ملک یا زمین به او فروخته می شود، پس این ادارات خود یکی از عوامل بالا رفتن قیمت در این حوزه است.

وی افزود: اگر مشاورین املاک اقدام به انعقاد قراداد اجاره، رهن و فروش نکنند، مالک و خریدار یا مستاجر و صاحبخانه خود اقدام به انعقاد قراداد می کنند.

امیدی در خصوص نرخ اجاره بها در شهرکرد، توضیح داد: حداقل اجاره بهای ماهیانه در این شهر یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان و در برخی مناطق به بالای ۱۰ میلیون تومان می رسد، همچنین حداقل قیمت رهن کامل واحد مسکونی از ۱۰۰ میلیون تومان در شهرکرد آغاز می شود و به بالای ۵۰۰ میلیون می رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد عنوان کرد: با روند افزایش قیمت دلار و تورم وضعیت مسکن و اجاره بها در سال آینده قابل پیش بینی نیست، اکنون مصالح ساختمانی به شدت افزایش قیمت داشت و این مسئله در قیمت مسکن تاثیر دارد.

مزایده املاک تا حدودی در بالارفتن قیمت زمین و مسکن موثر است

سید احسان حسینی- معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص تاثیر برگزاری مناقصات فروش املاک بر بالا رفتن قیمت زمین و مسکن در استان، اظهار کرد: در بالا رفتن قیمت زمین و مسکن دلایل متعددی دخیل است، اما می توان گفت مناقصه برای فروش املاک می تواند تا حدودی در قیمتگذاری تاثیرگذار باشد.

وی افزود: طبق قانون دولت تنها با برگزاری مناقصات و مزایده می تواند املاک خود را به فروش برساند، بنابراین خارج از این تشریفات مقدور نیست که زمین یا واحد مسکونی را وارد بازار کند، اما در زمان ارزیابی به علت اینکه کارشناسان رسمی دادگستری قیمت را تعیین می کنند، قیمت بسیار متعارف است.

حسینی با بیان در زمان برگزاری مناقصه و مزایده قیمت پایه ملک حدود نیمی از قیمت بازار تعیین می شود، گفت: اما زمانیکه برای فروش به رقابت گذاشته می شود، افراد شرکت کننده پیشنهاد قیمت جدید برای خریداری می دهند، متاسفانه گاهی می بینیم که متقاضی دو تا سه برابر قیمت پایه را برای ملک یا زمین مورد نظر پیشنهاد می دهد و نمی توان قیمت را پایین نگه داشت.

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه زمین و مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه ای و بدون ریسک شده است، گفت: افراد سعی می کنند تا سرمایه خود را به سمت زمین و مسکن بیاورند، عموما شرکت کنندگان در مزایده های فروش املاک به بالا رفتن قیمت دامن می زنند.

وی با بیان اینکه اراضی آزاد شده برای احداث مسکن در طرح های دولتی مانند نهضت ملی مسکن و مسکن مهر تاثیری بر قیمت تمام شده مسکن ندارد، یادآور شد: دولت در طرح نهضت ملی مسکن مکلف شد تا زمین مورد نیاز برای متقاضیان مورد تائید را تامین کند و قیمت زمین در قیمت ساخت لحاظ نمی شود، زمین به صورت اجاره بلند مدت و تقریبا رایگان در اختیار متقاضی قرار می دهیم.

حسینی بیان کرد: قیمت زمین تاثیر بسیار بالایی بر قیمت تمام شده مسکن دارد، اما در طرح نهضت ملی مسکن این اتفاق نمی افتد و متقاضی تنها قیمت ساخت واحد را پرداخت می کند و تسهیلات نیز به متقاضی پرداخت می شود، در طول چهار سال باید برای حدود ۴۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی زمین تامین کنیم و این کمک بزرگی به مردم است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا