بورس و بازارمجله خبری

شرط اول ساماندهی بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفی به درستی از فعالیت سوداگرها و سفته‌‌بازها و افزایش تعداد خانه‌های خالی از سکنه و املاک منجمد در بازار به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین عوامل التهاب در بازار مسکن یاد کرده است. وی معتقد است با استفاده از مالیات باید دست سوداگران از این بازار کوتاه شود.

او اما، از دریافت مالیات از خانه‌های خالی به عنوان راهکار ساماندهی بازار مسکن یاد کرده است. راهکاری که در سال‌های گذشته تاکنون یعنی از سال ۹۴ که قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی به تصویب رسید عملا اجرایی نشده است و به نظر نمی‌‌رسد اساسا امکان اجرایی شدن به صورت فراگیر نیز داشته باشد.

وی درباره روند اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، بیان کرد: برای ساماندهی مشکل مسکن که امروز حتی مردم برای رهن و اجاره مسکن نیز دچار مشکل هستند تنها دو راه‌حل روی میز قرار دارد؛ راهکار بلندمدت، حمایت از ساخت مسکن و پرکردن فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای مسکن در بازار است. بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۶/ ۵ میلیون خانوار مستاجر داریم که قطعا این آمار در این مقطع به حدود ۸ تا ۹ میلیون خانوار افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان می‌دهد که راهکار بلندمدت برای ساماندهی بازار، ساخت مسکن است که مجلس در قانون جهش تولید مسکن سازو‌کار آن را پیش‌‌بینی کرده است.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: اما راهکار کوتاه‌مدت برای ساماندهی بازار مسکن، استفاده از ظرفیت پایه‌های مالیاتی برای خروج سوداگران از بازار مسکن است. اگر این اتفاق رخ ندهد همه حرف‌ها برای ساماندهی این بازار شعار است. اگر برنامه بلندمدت یعنی ساخت مسکن نیز اجرایی شود اما سوداگران از حوزه مسکن خارج نشوند بازهم مشکل در این بازار پابرجا خواهد بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید از سال ۹۴ اجرایی می‌شد اما چون دولت قبل اعتقادی به این موضوع نداشت، قانون بر زمین ماند. انتظار می‌رود در این دولت قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی با جدیت اجرایی شود. باید شبکه‌های اطلاعاتی ما یعنی سیستم ثبت احوال، ثبت اسناد و شهرداری‌ها به صورت برخط اطلاعات را در سامانه مورد نظر ثبت کنند تا مالیات از خانه‌های خالی یا مالیات از معاملات مکرر محاسبه و اخذ شود. این نماینده مجلس در حالی به درستی به مشکل اساسی بازار مسکن یعنی فعالیت سوداگران و احتکار ملکی اشاره کرده است که به نظر می‌‌رسد مالیات خانه‌های خالی که بعد از گذشت ۷ سال از تصویب آن هنوز به درستی اجرایی نشده است راه‌حل انحرافی برای رفع انجماد از بازار مسکن است.

بررسی‌‌های کارشناسی نشان می‌دهد مسیر اصلی برای استفاده از مالیات‌‌های ملکی برای رفع انجماد از املاک تحت مالکیت سوداگران و کاهش سفته‌‌بازی در بازار مسکن، از کانال دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی دست کم برای چند‌خانه‌‌‌‌ای‌‌ها عبور می‌کند. با دریافت مالیات سالانه، هزینه ملاکی افزایش یافته و مالکان املاک منجمد ناچار به عرضه این واحدها به بازار مسکن برای اجاره یا فروش هستند. بهتر است مجلس به عنوان نهاد قانون‌‌گذار طرحی در این زمینه تهیه و قانون مربوط به آن را برای رفع انجماد فوری از املاک مسکونی بلااستفاده و خالی از سکنه به تصویب برساند.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا