اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

هیچ چشم‌انداز روشنی برای بازار مسکن وجود ندارد

محمد سهیلی کیا ،با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهارداشت: متاسفانه علی رغم تمام تبلیغات صورت گرفته درباره مسکن،آینده این بازار در هاله ای از ابهام قرار دارد و به هیچ وجه نمی توان به وعده های دولت در این زمینه امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه اساسا گره زدن سرنوشت بازار مسکن به طرح های حمایتی دولت در بخش مسکن ،نادرست تصریح کرد: در دولتهای نهم و دهم، که تمام توان و ظرفیت کشور بر روی طرح مسکن مهر متمرکزبود و این طرح به یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور تبدیل شد،عملا به هیچ وجه نتوانست بازار مسکن را متحول کند.

سهیلی کیا تبلیغات صورت گرفته از سوی دولت وقت درباره اثر طرح مسکن مهر بر روی قیمت مسکن را نادرست دانست و اذعان داشت: در آن مقطع دولتمردان با اطمینان خاطر،طرح مسکن مهر را دوای درد بازار مسکن می دانستند در حالی که در عمل این پروژه فقط مرهمی بر زخم های کهنه و عمیق بازار مسکن بود.

وی اذعان داشت: این تجربه درباره طرح نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد و این طرح نمی تواند نسخه نجات بخشی برای بازار مسکن باشد.

این فعال حوزه ساخت وساز تاکید کرد : با توجه به این امر ،اصلا نمی توان به آینده بازار مسکن امیدوار بود و صرفا شرایط کلان اقتصاد و بهبود در فضای کسب و کار می تواند نقش کلیدی در بهبود بازار مسکن ایفا کند.

سهیلی کیا خاطرنشان ساخت: علی رغم اینکه تمام مسوولان بر بحران مسکن اجماع نظر دارند و حتی چندی پیش یکی از مسوولان وزارت راه اعلام کرد که بحران مسکن قابل انکار نیست،اما در نهایت اراده ای برای ریشه کن کردن مشکل مسکن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مسکن سبب افزایش شمار مستاجران شده است تصریح کرد: تابستان امسال ،مستاجران نقره داغ شدند و متاسفانه راهکارهای تکراری و تبلیغی هم مطابق سالهای گذشته نیز نتوانست مشکلی از مستاجران را حل کند.در واقع امسال بدترین سال ممکن برای مستاجران بود و سالی بود که گرانی اجاره ها ،کمر مستاجران را شکست .

سهیلی کیا افزود: زمان به زودی می گذرد و چند ماه آینده دوباره با آغاز فصل جابه جایی مستاجران،چالشهای آنها شروع خواهد شد،در حالی که فرصت سوزی و بی برنامگی مانع از آن شده است که اقداماتی اثربخش برای حل بحران اجاره نشینی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران مدعی است که برای حل بحران مسکن عزم جدی دارد،آیا این رویکرد می تواند تحولی در بازار پایتخت ایجاد کند یا خیر اظهارداشت: باید منتظر نشست و اجازه داد زمان اندکی بگذرد تا نتایج کلنگ زنی های نمایشی و تبلیغی مشخص شود،اما به هر روی بازار مسکن به حدی بحرانی است که هر اقدامی و هر نوع ساخت وسازی در این بازار تاثیر گذار نیست ،چرا که چالشهای این صنعت بیشمار است و فاصله عرضه و تقاضای مسکن به حدی زیاد است که باید برنامه ریزی بلند مدت و عزم جدی برای حل بحران این بخش وجود داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا