بورس و بازارمجله خبری

فرونشستن التهابات در بازار مسکن بوشهر

به گزارش ساختمان آنلاین: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی درکشور هدفی است که در ابتدا از سوی بسیاری مورد شک و تردید قرار گرفت اما با اعلام جزئیات “نهضت ملی جهش تولید مسکن”، شروع ثبت‌نام و آغاز عملیات اجرایی آن در برخی استان‌ها، رفته رفته متقاضیان واقعی به تحقق آن دلگرم شدند.

بوشهر به واسطه داشتن مزیت نسبی در بخش‌‎های صنعت، کشاورزی و خدمات همواره استانی مهاجرپذیر بوده است و از طرفی بدلیل ساحلی بودن و کمبود زمین، بازار مسکن در این استان همواره تلاطم خاص خود را داشته است. علاوه بر این، خبر اجرایی شدن منطقه آزاد صنعتی بوشهر در سال‌های اخیر، دلالان را به تلاش برای ماهیگیری از آب گل‌آلود انداخت و اقدام به سوء استفاده از جو ایجاد شده برای قیمت‌گذاری و فروش خانه باب میل خود می‌‏کردند.

اما با اعلام شرایط و آغاز نام نویسی در نهضت ملی جهش تولید مسکن، متقاضیان واقعی امیدوار شدند تا با بهره‌گیری از مزیت‌های تعریف شده این طرح مانند تامین زمین رایگان و پرداخت اقساطی، بتوانند با کمترین قیمت ممکن و به دور از دلالی‌‎های بازار مسکن خانه‌دار شوند.

۵۰ هزار واحد مسکونی، سهم بوشهر از طرح چهارساله نهضت ملی جهش تولید مسکن

چنانکه مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اعلام کرد: سهم این استان از چهار میلیون واحد مسکونی که در مدت چهار سال در کشور احداث می‌شود ۵۰ هزار واحد است که تاکنون زمین مورد نیاز برای اجرای ۱۲ هزار و ۵۶۹ واحد تامین شده و قرار است از طریق اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی، تغییر کاربری و اراضی الحاقی به محدوده زمین بیشتری تامین شود.

فرزاد رستمی در تشریح جزئیات اجرای نهضت ملی جهش تولید مسکن در بوشهر توضیح داد: زیربنای این واحدهای مسکونی بین ۷۵ تا ۱۰۰ متر مربع است و آورده متقاضی در قالب این طرح ۴۰ میلیون تومان تعیین شده که برای برخی دهک‌ها امکان قسط بندی آن نیز وجود دارد.

به گفته او برای متقاضیان مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها نیز ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی شده است.

چنانچه مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سهمیه احداث واحدهای مسکونی بوشهر در ۲ سال نخست که نزدیک به ۳۰هزار واحد مسکونی است به صورت همزمان پیگیری و اجرا می شود.

فرونشستن عطش خرید در بازار مسکن بوشهر

حالا که ۱۹ هزار متقاضی بوشهری در نهضت ملی جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌اند خبرهای دریافتی از شهرهای مختلف این استان حکایت از فروکش کردن عطش همیشگی در بازار مسکن دارد.

یک شهروند میانسال بوشهری که در اثر گرانی‎‌ها و البته وجود دلالی‌های در بازار مسکن قدرت خرید خانه را از دست داده، بر این باور است که اکنون با آغاز نهضت ملی جهش تولید مسکن می‌تواند خرید خانه را که دیگر می‌رفت تا برای او به رویا بدل شود، تحقق بخشد.

مهدی بشیری که برای تمدید قرارداد رهن خانه به آژانس معاملات ملکی خیابان شکری آمده بود گفت: هرچند با گرانی مصالح و زمین افزایش قیمت در بازار مسکن مشهود بود اما در این بین نیز دلالانی بودند که با سواستفاده از شرایط عرصه را بر مردم تنگ‌تر کردند.

به اعتقاد او نهضت ملی جهش تولید مسکن این فرصت را فراهم کرده تا قیمت مسکن از تب و تاب ماه های قبل که روزانه افزایش می یافت، بیفتد و با کاهش فعالیت دلالان در این بازار، قیمت‌ها ثابت بماند.

نهضت ملی مسکن بیانگر توجه دولت به جوانان و اقشار کم درآمد است

علی احمدی دیگر بوشهری که ۲ سال است ازدواج کرده و در شهر جدید عالیشهر ساکن است گفت: با توجه به سطح درآمد بسیاری از جوانان مثل من، اجرای نهضت ملی تولید مسکن همراه با تسهیلات ارزان قیمت می تواند زمینه خانه دار شدن را برای ما فراهم کند.

علی احمدی‌زاده اضافه کرد: اینکه در پرداخت این تسهلات برای محاسبه سود، دهک های مختلف جامعه دیده شده اند، نشان از اهتمام جدی دولت به قشر ضعیف و کم درآمد است.

وی گفت: با افزایش چشمگیر قیمت مسکن در این چند سال تنها طرح ملی مسکن است که می تواند زمینه بهره‏مندی شهروندان از مسکن را فراهم کند.

احمدی‎‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون به دلیل نبود زمین امکان اجرا طرح مسکن ملی در شهر بوشهر وجود ندارد امید است شرایطی فراهم شود با آزادسازی برخی از زمین‎های بلااستفاده زمینه اجرا این طرح در بوشهر نیز فراهم شود چراکه برخی از شهروندان به دلیل شرایط کاری قادر به سکونت در شهرهای همجوار نیستند.

احداث هشت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در شهرهای جدید

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده این طرح برای مرکز استان بوشهر قرار است در شهر جدید عالیشهر و یا چغادک اجرا شود و نهضت ملی جهش تولید مسکن در استان بوشهر در عالیشهر کلنگ زده شد.

تاثیر آغاز این نهضت ملی بر بازار مسکن عالیشهر به عنوان مقصد سرریز جمعیتی بندر بوشهر به خوبی مشهود است تا جایی که برخی از بنگاه‎‌داران املاک از نبود تقاضا برای خرید خبر می‎‌دهند که بخشی از این شرایط حاکی از دلگرم شدن شهروندان به تامین مسکن از محل نهضت ملی تولید مسکن است.

آنطور که علی مقاتلی مدیرعامل شرکت عمران عالیشهر گفت: براساس برنامه ریزی‌ها هشت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در این طرح چهار ساله در شهرهای جدید عالی شهر و نایبند ساخته می‌شود که از این شمار ۶ هزار واحد در عالیشهر و ۲ هزار و ۱۰۰ واحد در نایبند احداث می‌شود و تاکنون سه هزار واحد زمین به این منظور آماده‌سازی شده است.

گسترش دامنه نهضت جهش تولید مسکن تا روستاهای بوشهر

پس از شهرستان‌های پرجمعیت، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ شاهد فروکش کردن تب صعودی بازار مسکن در شهرهای کم جمعیت‌تر و روستاهای بوشهر نیز باشیم.

به عقیده مدیرکل بیناد مسکن استان بوشهر اجرای نهضت ملی جهش تولید مسکن از افزایش بهای زمین و مسکن در استان جلوگیری می‌کند.

علیرضا مقدم اعلام کرد: قرار است سالانه سه هزار واحد و در مدت چهار سال دولت سیزدهم ۱۲ هزار مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای این استان احداث شود که بخشی از این واحدها در زمین‌های مردم به صورت خود مالکی احداث می‌شود.

البته او این را هم گفت که برای احداث سایر واحدهای مسکونی با توجه به کمبود زمین و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نیازمند همکاری اداره کل منابع طبیعی برای الحاق زمین‌های مناسبی به محدوده روستاها هستیم.

جهش در تولید مسکن با احداث چهار میلیون واحد مسکونی از برنامه‌های در دستور کار دولت سیزدهم است که تحقق آن می‌تواند با ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضای مسکن، نقشی بلند مدت و شگرف در کنترل بازار مسکن داشته باشد. رگه‌های این تاثیرگذاری همین بدو اجرا در بازار مسکن بوشهر بویژه در مرکز این استان نمودار شده و دست کم سبب شده است تا متقاضیان غیر واقعی مسکن برای خرید، دست نگاه دارند.

ایرنا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا