اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

رواج شناسنامه فنی تقلبی در بازار مسکن

احمد رضا سرحدی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  با با بیان مطلب فوق اظهارداشت: الزام صدور شناسنامه فنی برای ساختمان ها امری بدیهی است و همچنان که کالاهای نظیر تلویزیون،یخچال و.. دارای برگ گارانتی هستند ،صدور شناسنامه فنی – ملکی که در بردارنده مشخصات فنی ساختمان است امری ضروری است و با توجه به اینکه مسکن گران ترین کالا در سبد هزینه خانوار است ،این مهم، بیش از پیش ضروری است .

وی با تاکید بر اینکه در محتوای شناسنامه فنی تمامی مشخصات فنی ومصالح ساختمانی بکار رفته در آن و نیز عوامل اجرایی به صورت کامل درج می شود خاطر نشان ساخت: چنانچه یک شناسنامه فنی به صورت واقعی صادر شود،تمامی مشخصات دقیق ابعاد همه جانبه ملک در آن درج خواهد شود و باعث می شود که خریداران مسکن در جریان مشخصات دقیق واحد خریداری شده قرار بگیرند.

وی درباره دلایل این سیکل معیوب و بروز این تخلف در حوزه ساخت وساز گفت: دلیل این اتفاق ناشی از فقدان مجری ذی صلاح در ساختمانها است و متاسفانه علی رغم اینکه در ظاهر بسیاری از ساختمانها دارای مجری ذی صلاح هستند اما در عمل ،بسازبفروشها حتی اجازه نمی دهند که مهندسان مجری وارد پروژه شوند و این نقیصه سبب می شود که مشکلات متعددی در پروسه ساخت رخ دهد که از جمله آن می توان به صدور شناسنامه فنی جعلی در ساخت وساز ها اشاره کرد.

سرحدی همچنین چشم پوشی دستگاه های مرتبط با ساخت وساز شامل شهرداری و نظام مهندسی را از این تخلفات یادآور شد و گفت: رویکردهای اقتصادی سبب شده است که این سازمانها چشم خود را بر روی تخلفات ببندند.

عضو پیشین هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در همین حال در بسیاری از شهرها ،مالکان ملک خود را با دو نقشه مجزا می سازند ،به عنوان مثال با نقشه مد نظر شهرداری مجوزهای ساخت را دریافت می کنند و سپس در نقشه مورد نظر خود را عملیاتی می کنند و جریمه آن را به کمیسیون ماده صد پرداخت می کنند .

سرحدی در پایان لزوم واقعی شدن خدمات مجری ذی صلاح در ساختمانها را یادآور شد و تصریح کرد: حضور مجری ذی صلاح در ساختمانها و ارایه خدمات واقعی مهندسی سبب ساخت واحدهای مسکونی ایمن و استاندارد می شود و همچنین باعث خواهد شد که شناسنامه فنی واقعی برای ساختمانها صادر شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا