بورس و بازارمجله خبری

وضعیت بازار مسکن در جنوب تهران

به گزارش ساختمان آنلاین:  بر اساس آمار مردادماه ۱۴۰۱ قیمت مسکن در تمامی مناطق جنوبی تهران پایین‌تر از متوسط شهر یعنی ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع است. در مناطق میانی شهر نیز همچون مناطق ۷، ۸، ۱۳ و ۲۱ قیمت‌ها پایین‌تر از میانگین است.

در بین مناطق جنوبی تهران، بالاترین قیمت خانه به منطقه ۹ با متوسط ۳۱ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان در هر متر مربع تعلق دارد. در رتبه‌های دوم و سوم نیز به ترتیب منطقه ۱۴ با متری ۳۱.۵ میلیون و منطقه ۱۰ با متری ۳۱.۳ میلیون تومان قرار دارند.

این آمار نشان می‌دهد که قیمت خانه در گران‌ترین منطقه جنوب تهران ۳۴ درصد ارزان‌تر از متوسط شهر است. یکی از دلایل اصلی آن به سهم بالای مناطق واقع در نیمه شمالی تهران از تعداد معاملات مربوط می‌شود. در حال حاضر هر سه منطقه دارای رتبه‌های اول تا سوم در معاملات مسکن شهر تهران یعنی ۵، ۲ و ۴ در نیمه شمالی قرار دارند. در حالی که قیمت مسکن در هر سه منطقه مذکور بالاتر از متوسط شهر است.

در لیست شش منطقه اول از نظر تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در شهر تهران، دو منطقه یعنی ۱۰ و ۱۴ قرار دارند و مابقی در شمال تهران هستند. این در حالی است که منطقه ۱۰ دارای رتبه چهارم و منطقه ۱۴ رتبه ششم از نظر تعداد معاملات هستند. همچنین از بین ۱۰ منطقه دارای بیشترین سهم از تعداد معاملات فقط سه منطقه شامل ۱۰، ۱۴ و ۱۱ در جنوب تهران قرار دارند.

وضعیت بازار مسکن در جنوب تهران

بررسی‌ها گویای آن است که منطقه ۱۰ شامل محله‌هایی همچون بریانک، جیحون، دامپزشکی، سلسبیل، کارون و نواب، سهم بالایی از عرضه در بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد و عمده خرید و فروشهای مصرفی در جنوب تهران به این منطقه مربوط می‌شود. ویژگی اصلی آپارتمان‌های این محله‌ها کوچک متراژ بودن است که با توان اقشار متوسط و پایین همخوانی دارد.

مرداد امسال به رسم معمول و همیشگی منطقه ۵ شهر تهران رتبه اول از نظر تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص داد. طبق آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر خانه در این منطقه ۵۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و تعداد معاملات آن ۱۱۷۰ فقره بود که ۱۵ درصد از قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص داد.

رتبه‌های بعدی از نظر تعداد معاملات به منطقه ۲ با ۸.۹ درصد، منطقه ۴ با ۸.۸ درصد، منطقه ۱۰ با ۸.۴ درصد، منطقه ۷ با ۶.۶ درصد، منطقه ۱۴ با ۵.۵ درصد تعلق دارد.

متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در منطقه ۲ به میزان ۶۶.۱ میلیون تومان، منطقه ۴ بالغ بر ۴۶.۷ میلیون، منطقه ۱۰ معادل ۳۱ میلیون، منطقه ۷ به میزان ۴۲.۴ میلیون و منطقه ۱۴ بالغ بر ۳۱.۵ میلیون تومان است.

در شرایطی که شش منطقه مذکور ۵۳ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند، در ۱۶ منطقه دیگر فقط ۴۷ درصد معاملات انجام شده است. عوامل مختلفی همچون تراکم جمعیت، سرانه‌های خدماتی، اقبال طرف تقاضا، سرمایه‌گذاری ملکی و معاملات سفته‌بازی، حجم خرید و فروش در مناطق دارای رتبه‌های اول معاملات را افزایش داده است. این مساله می‌تواند گویای کاهش تقاضای مصرفی به لحاظ کاهش توان اقتصادی در مناطق جنوبی تهران باشد.

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه ۱۴۰۱ در شهر تهران ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود که در مقایسه با ماه گذشته ۲.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. اما بازار مسکن در سال جاری پس از رونق نسبی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، از ابتدای تیرماه به تدریج با افت معاملات مواجه شد.

مرداد امسال ۷۸۲۵ فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد؛ در حالی که خردادماه معاملات ۱۳ هزار و ۸۷۴ فقره بود که نشان می‌دهد خرید و فروش ملک در تهران تقریبا نصف شده است. بر این اساس سرعت رشد ماهیانه قیمت نیز در مقایسه با دو ماه قبل تقریبا به یک چهارم رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا