بورس و بازارمجله خبری

تقاضای سفته‌بازی در بازار مسکن به اوج رسیده است

به گزارش ساختمان آنلاین:  مقایسه ارزش وام‌ مسکن های داده شده با ارزش معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد انتظارات تورمی ارتباط مستقیمی با خریدهای سرمایه ای دارد. به طوری که هر گاه انتظار برای احیای برجام و کاهش انتظارات تورمی ایجاد می شود، سهم معاملات سرمایه ای کاهش می یابد و هر گاه که نااطمینانی ها زیاد می شود فعالیت های سفته بازانه هم در بازار مسکن افزایش می یابد.

سفته بازی در اوج

باتوجه به این که هر فرد یک بار می تواند از وام خرید مسکن با اوراق استفاده کند، دریافت کنندگان این وام عموما خانه اولی ها هستند و تقاضای آن ها بخش عمده ای از تقاضای مصرفی در بازار مسکن را تشکیل می دهد.

از طرف دیگر باتوجه به محدودیت هایی که در خرید و فروش تسه در بورس وجود دارد، می توان سهم معاملات سفته بازانه تسه را حداقل و عمده خریدها را منجر به دریافت وام دانست. به همین واسطه به نظر می رسد مقایسه ارزش وام های قابل دریافت بر اساس معاملات تسه در بورس، با ارزش معاملات ماهانه مسکن در تهران می تواند نماگر خوبی از تغییرات فعالیت معامله گران مصرفی و سفته بازان در بازار مسکن باشد.

جولان سفته بازان در بازار مسکن

بررسی این نسبت از سال ۹۹ به این سو نشان می دهد که در خرداد و تیرماه امسال به کمترین مقدار رسیده است. این یعنی در دو ماه گذشته سهم معاملات مصرفی به حداقل و سهم معاملات سرمایه ای به حداکثر میزان رسیده است.

از طرفی دیگر در زمستان سال گذشته این نسبت به اوج خود رسیده بود که می تواند نشان دهنده اوج گرفتن سهم خریدهای مصرفی و افت سهم خریدهای سفته بازانه باشد. در زمستان سال گذشته دو اتفاق منجر به این افزایش جدی سهم معاملات مصرفی از کل معاملات شده بود.

از طرفی به علت رشد قیمت تسه ها بانک مسکن در طرحی موقت تعداد تسه مورد نیاز برای دریافت وام را نصف کرد. از جهتی دیگر هم انتظار برای احیای برجام به اوج رسیده بود و به واسطه کاهش انتظارات تورمی حجم معاملات سرمایه ای به حداقل رسیده بود.

در سال ۹۹ هم شاهد کاهش مداوم این نسبت تا مهر ۹۹ بودیم. در مهر ۹۹ انتظارات در بازارها به اوج رسیده بود و قیمت دلار در حال ثبت یک رکورد تاریخی بود. اما از آبان ماه که بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد و انتظار برای احیای سریع برجام به اوج رسیده بود، ناگهان این نسبت اوج گرفت که نشان می دهد خریدهای سرمایه ای کاهش یافته و سهم معاملات مصرفی افزایش داشته است.

البته باید توجه کرد که این کل ارزش وام های قابل دریافت در کشور است و ارزش معاملات مسکن مربوط به شهر تهران است. اما به نظر می رسد از نوسان این نسبت می توان به کاهش یا افزایش فعالیت سفته بازانه در بازار مسکن پی برد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا