اجتماعیدیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شهرداری می‌تواند در رونق بازار مسکن نقش آفرین باشد

علیرضا نادعلی در گفتگو با ساختمان آنلاین  اظهارداشت: هر چند که بر اساس قانون ،تولید مسکن و خانه دار کردن مردم، جزء تکالیف قانونی شهرداری ها نیست اما با توجه به اینکه مسوولیت صدور پروانه ساختمانی به عهده شهرداری است و همچنین تعیین نرخ عوارض ساخت و ساز نیز بر عهده آنهاست، بنابراین قطعا شهرداری می تواند یکی از ارکان تعیین کننده در حوزه مسکن باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به التهاب بازار مسکن و با تاکید بر اینکه تغییر در ضوابط شهرسازی می تواند در افزایش عرضه مسکن موثر باشد خاطرنشان ساخت: شهرداری با استفاده از پارامترهایی نظیر تامین اراضی،تغییر در نرخ عوارض و تدوین سیاستهای تشویقی قطعا می تواند نقش موثری در کنترل بازار مسکن داشته باشد اما تحقق این اهداف مستلزم همکاری تمامی نهادهای مرتبط با حوزه مسکن است و نباید تصور شود که شهرداری به تنهایی باید در این زمینه پیشگام باشد.

نادعلی گفت: اساسا هدف از راه اندازی قرارگاه مسکن نیز این بوده است که مشکلات حوزه مسکن از طریق هم افزایی بین تمامی دستگاه های ذی ربط حل شود و در این زمینه با تعامل بین همه دستگاه ها،شرایط برای تولید مسکن تسهیل شود.

وی در ادامه افزود: هر دستگاهی در حوزه مسکن مسوولیت خاص خود را دارد و برخی از معضلات مسکن از طریق مصوبات هیات دولت،وزارت راه و شهرسازی ،وزارت کشور،نهادهای صنفی مرتبط با حوزه مسکن و .. مرتفع خواهد شد و حضور نمایندگان این دستگاه ها در قرارگاه و تعامل با یکدیگر قطعا می تواند نقش موثری در رفع مشکلات حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اعلام آمادگی شورا برای بسترسازی جهت حمایت از عرضه مسکن به نفع گروه های هدف فاقد مسکن تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی شهرداری برای ورود به حوزه مسکن و تلاش برای فعال کردن صنعت اجاره داری جهت حمایت از مستاجران، اگر تعاملات خوبی ایجاد شود ممکن است اتفاقات خوبی در حوزه مسکن رقم بخورد .

وی در عین حال افزود: البته فعلا اظهار نظر قطعی درباره عملکرد شهرداری در حوزه مسکن زود است و باید شهرداری تهران گزاشهای تخصصی جامعی درباره برنامه های خود در حوزه مسکن به کمیسیون های تخصصی شورا ارایه دهد تا ابعاد این طرح کاملا مشخص شود .همچنین لازم است که پس از برگزاری سلسله نشست های شورا با شهردار تهران،جزییات طرح های شهرداری در حوزه مسکن شفاف و در اختیار رسانه ها قرار گیرد تا با بررسی نقاط ضعف و قوت آن بتوانیم مسیری هموار برای تحقق اهداف مورد نظر در حوزه مسکن ایجاد کنیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا