راه و شهرسازیمجله خبری

صدور مجوزهای غیرقانونی در حوزه زمین غیرممکن می‌شود؟

به گزارش ساختمان آنلاین: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، مورد توجه دولتمردان قرار گرفت و اکنون آخرین اخبار حاکی از آن است که این پروژه در حال سپری کردن مراحل پایانی خود است.

پنجره واحد مدیریت زمین چیست؟

«پنجره واحد مدیریت زمین»، سامانه‌ای جامع به منظور تسهیل فرآیند و نظارت سیستمی بر صدور مجوزهای مختلف در حوزه زمین (از جمله ساخت‌وساز، تغییر کاربری و …) است. این سامانه، بستری را برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌های متولی صدور مجوز و متقاضیان اخذ جواز (اشخاص حقیقی و حقوقی) فراهم می‌کند و از همین طریق، سه امکان مهم از جمله «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین»، «مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی» و «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای» ایجاد می‌شود.

با این حساب، پنجره واحد مدیریت‌زمین این قابلیت را فراهم می‌کند تا تمامی مجوزهای حوزه زمین به صورت آنلاین و سیستمی توسط یک سیستم متمرکز به نام درگاه پنجره واحد مدیریت‌زمین به آدرس ( https://iraneland.ir) به مردم ارائه شود. به نظر می‌رسد در صورت اجرای کامل و موفقیت‌آمیز این سامانه در کشور، دیگر شاهد صدور مجوزهای زمین و مسکن به شکل موردی و دلبخواهی نخواهیم بود.

بنابر اطلاع‌رسانی پرتال پنجره واحد مدیریت زمین تاکنون نزدیک به ۳۵ ارگان همچون «شهرداری‌ها»، «سازمان حفاظت محیط‌زیست»، «وزارت راه‌وشهرسازی» (سازمان ملی زمین و مسکن و شورای عالی شهرسازی و معماری)، «سازمان امور اراضی»، «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»، «سازمان جنگل‌ها»، «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور»، «وزارت نیرو» (شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای) و «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و غیره به این سامانه متصل شده‌اند.

تمامی مجوزهای زمین و مسکن از طریق سامانه صادر می‌شود

در همین باره علی جعفری مسئول دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک در دستورکار وزارت ارتباطات قرار گرفت، گفت: این سامانه با مدیریت گردش‌کار فی ما بین دستگاه‌های متولی حوزه زمین و مسکن به درخواست‌های مردم در زمینه مجوزهای حوزه زمین و مسکن پاسخ می‌دهد و هرگونه تخلف و کم‌کاری در این زمینه را به صورت سیستماتیک کشف و شناسایی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این سامانه تحول نوینی را در زمینه املاک و مسکن در کشور ایجاد می‌کند، تصریح کرد: پنجره واحد مدیریت زمین ضمن پیشگیری از بروز بخشی از مفاسد زمین‌خواری، ارائه خدمات در حوزه زمین را به متقاضیان تسهیل و تسریع خواهد کرد.

خدمات زمین و مسکن برای ۵ استان کاملاً الکترونیکی است

جعفری با بیان اینکه در گام اول سامانه پنجره واحد در استان اصفهان رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: در آینده نزدیک این سامانه در سایر استان‌های کشور نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در حال حاضر پنجره واحد مدیریت زمین در ۵ استان اصفهان، قزوین، زنجان، کردستان و البرز در حال بهره‌برداری و استفاده است.

صدور مجوزهای غیرقانونی در حوزه زمین غیرممکن می‌شود؟

مسئول دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان با مراجعه به درگاه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند، تشریح کرد: پس از ثبت درخواست، تمامی استعلامات بین دستگاهی حوزه زمین در ارگان‌هایی همچون سازمان امور اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان راهداری، سازمان حفاظت محیط زیست و … به صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق پنجره واحد مدیریت زمین صورت می‌پذیرد و در هر مرحله از کار، اطلاع‌رسانی لازم به صورت پیامکی به متقاضی ارسال می‌شود

سازمان جنگل‌ها آنلاین به متقاضیان پاسخ می‌دهد

وی در ادامه به عملکرد این سازمان در مواجه با استعلامات سازمان جنگل‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به آماده بودن زیرساخت نرم‌افزاری در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، این سازمان در خصوص پاسخ به استعلامات واصله در استان‌هایی که پنجره واحد مدیریت زمین در آن‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده است نیز به صورت فعال همکاری کامل را به عمل آورده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ابتدای راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از دستگاه‌هایی بوده که بیشترین همکاری را با این سامانه داشته است، گفت: فعالیت این سازمان در اولین گام پیاده‌سازی و استقرار سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان اصفهان که از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ شروع شده بود، کاملاً قابل دفاع بوده است.

جعفری با عنوان اینکه فعالیت سازمان جنگل‌ها در زمینه استقرار سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سایر استان‌ها نیز همه‌جانبه استمرار یافته است، گفت: تمام استعلاماتی که از سمت پنجره واحد مدیریت زمین برای این سازمان ارسال می‌گردد، به صورت الکترونیکی، بدون مراجعه حضوری و کاملاً رایگان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.‌

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا