مجله خبریبورس و بازار

مصرف‌کنندگان غیرواقعی بازار سیمان و فولاد را بهم ریخته‌اند

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان "مصرف‌کنندگان غیرواقعی بازار سیمان و فولاد را بهم ریخته‌اند" گفت: باید سازوکار بورس برای عرضه سیمان و فولاد اصلاح شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، حسن محتشم در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس، یادآور شد: سیمان و فولاد قبل از بورس از طریق کارخانه‌ها توزیع می‌شد که یک توزیع نابسامان بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سیمان و فولاد در اختیار دلالان، سوداگران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت، قیمت این 2 نهاده بیش از حد مجاز افزایش یافت و یک نوع انحصار در این بخش ایجاد شد.

وی با بیان این‌که خروجی این نابسامانی افزایش قیمت هر کیسه سیمان به بیش از 100 هزار تومان بود، افزود: برای رفع این چالش، عرضه سیمان و فولاد به بورس منتقل و قیمت‌ها تا حدودی متعادل شد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به این‌که این روند تا امروز ادامه داشته است، گفت: نمی‌توانیم بگوییم عرضه سیمان و فولاد در بورس خوب و عالی بوده، اما از قبل بهتر بوده و عرضه را شفاف کرده است. اما در اینجا هم با همان دلالان قبلی مواجه هستیم که سیمان و فولاد را به صورت عمده خریداری می‌کنند. اینها مصرف‌کننده نیستند و نهاده‌های ساختمانی را در بازار می‌فروشند.

محتشم با تاکید بر این‌که معتقدم سازوکار بورس کالا در عرضه سیمان و فولاد باید اصلاح شود، اضافه کرد: شرایط باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا از خریدهای عمده غیرمصرفی توسط دلالان و سوداگران جلوگیری به‌عمل آید.

وی اظهار کرد: مصالح ساختمانی فولاد و سیمان باید فقط برای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار گیرد. البته باید به این نکته اشاره شده و به آن توجه شود که کارخانه‌های علاقه‌ای به خرده‌فروشی ندارند و به‌دنبال آن هستند که در تامین نقدینگی مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

وی بیان کرد:‌امروز کارخانه‌های فولاد و سیمان محصولات خود را به همان سرمایه‌گذاران و دلالان می‌فروشند که این روند باعث شده تا آنها برای تولیدکنندگان تعیین تکلیف کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان توضیح داد: در این صورت سرمایه‌گذار و دلال به کارخانه می‌گوید فلان مقطع فولادی را تولید کند و به این ترتیب با کاهش عرضه برخی مقاطع عملا بازار سیاه ایجاد کرده و موجبات افزایش قیمت را فراهم می‌آورند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا