مجله خبری

اوراق مسکن احیا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرنگار مهر، در حالی که بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه در کانال ۴۰ هزار تومانی باقی مانده بود، در معاملات امروز نشانه‌هایی از احتمال افزایش قیمت آن در روزهای آتی در بازار سرمایه نمایان شده است.

وزارت راه و شهرسازی و بانک عامل بخش مسکن در روزهای اخیر از بسته رونق بخش مسکن رونمایی کرده اند و احتمال افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن که قابل انتقال به خریدار باشد، طی روزها یا هفته‌های آینده وجود دارد.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که سازندگان نیز برای دریافت تسهیلات ساخت، نیاز به تهیه این اوراق را دارند، در صورت رونق ساخت و ساز به خصوص آغاز فرآیند ساخت مسکن مشارکتی در شهرهای جدید از سوی بخش خصوصی، میزان استقبال از این اوراق افزایش می‌یابد که در نتیجه افزایش تدریجی قیمت این برگه‌ها طی هفته‌های آتی دور از ذهن نیست.

ارزان‌ترین نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز، به نماد ۹۶۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۶) تعلق دارد که به دلیل آنکه تنها کمتر از یک ماه از تاریخ اعتبار آن باقی مانده است، این برگه‌ها به ارزش ۴۵ هزار و ۲۴۴ تومان به فروش رسید.

علی رغم آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تعدادی از نمادهای معاملاتی در رقم ۵۰ هزار تومان به فروش رسید، در تعدادی از نمادها نیز با نرخ ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان به فروش رفت. اما تابلوی فرابورس در بخش معاملات اوراق تسهیلات مسکن، امروز سبزرنگ بود که نشان دهنده افزایش بسیار اندک قیمت این برگه هاست.

ادامه کاهش میزان پوشش دهی وام مسکن به قیمت ملک

بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در فروردین ماه امسال در پایتخت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود؛ بنابراین میانگین قیمت یک واحد مسکونی ۶۰ متری در تهران، ۶۸۴ میلیون تومان برآورد می‌شود. اما برای این واحد مسکونی در بهترین حالت به متقاضی انفرادی ۹۰ و زوجین ۱۴۰ میلیون تومان وام داده می‌شود؛ بنابراین سهم وام مسکن در قیمت یک واحد مسکونی، به ترتیب ۷.۶ درصد (برای متقاضی انفرادی) و ۱۷ درصد (برای متقاضی زوجین) برآورد می‌شود.

کاهش حجم خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن

بیشترین تعداد اوراقی که امروز در بازار عرضه شد، اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸ با نماد ۹۸۰۱ بود که ۲۴ هزار برگه تسهیلات مسکن در اختیار خریداران قرار گرفت. در نماد معاملاتی ۹۷۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷) نیز ۱۱ هزار برگه عرضه شد. این در حالی است که هفته گذشته روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار برگه از نماد معاملاتیتسه ۹۸۰۱ در بازار عرضه می‌شد.

در دیگر نمادهای معاملاتی نیز عمدتاً تعداد برگه‌هایی که در فضای امروز فرابورس ارائه شد، در ۱۵ نماد معاملاتی زیر هزار برگه بود ولی در ۵ نماد تعداد اوراق تسهیلات مسکنِ عرضه شده بین هزار تا ۴ هزار برگه بوده است.

منبع:شهر خبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا