مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

فعالیت سامانه پایش مصرف انرژی ساختمان‌ها متوقف شد

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از توقف فعالیت سامانه پایش مصرف انرژی ساختمان به دلیل عدم همراهی سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، محمدمهدی حیدری با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی سامانه پایش انرژی بر اساس تکالیف قانونی مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی،‌ اظهار کرد:‌یکی از موضوعاتی که مطابق قوانین بالادستی در مرکز تحقیقات الزامی شده راه‌اندازی سامانه پایش انرژی در ساختمان‌هاست.

وی با بیان این‌که این سامانه ساختمان‌های موجود و ساختمان‌های در حال احداث را شامل می‌شود، ادامه داد: قرار بود اطلاعات مصرف انرژی ساختمان‌ها در سامانه مذکور به‌صورت برخط بارگذاری شود تا مرکز بتواند ساختمان‌ها را از منظر مصرف انرژی تحلیل کرده و برای آن راهکارهای مناسب را ارائه دهد.

وی در عین حال گفت: متاسفانه موضوع راه‌اندازی سامانه مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود و جدید الاحداث به علت عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی مراجع ذیربط و سازمان برنامه و بودجه کشور 2 سال مغفول مانده است.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: باوجود عدم حمایت مالی، این مرکز با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های موجود، نسبت به راه‌اندازی فاز نخست این سامانه اقدام کرد و در زمان حاضر با نصب کنتورهای هوشمند، به شکل پایلوت مصرف انرژی را در 10 ساختمان بزرگ شهر تهران مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعات مصارف انرژی در این ساختمان‌ها را به‌صورت برخط رصد می‌کند.

حیدری اضافه کرد: اطلاعات ملکی 400 ساختمان دیگر شهر تهران در این سامانه بارگذاری شده،  اما به‌دلیل عدم تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه ادامه فعالیت‌ها متوقف شده است.

وی گفت: از آنجائیکه به موجب قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های متعددی تاکید شده همه ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های عمومی و دولتی، از نظر میزان مصرف انرژی پایش شوند، راه‌اندازی این سامانه می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف قانون‌گذار و همچنین در اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا