مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

“سپامک” انبوه‌سازان را دچار مشکل کرده است

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان سامانه "سپامک" انبوه‌سازان را دچار مشکل کرده است، گفت:‌تعدادی از انبوه‌سازان به‌دلیل موانع کاری در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، شهاب سعادت‌نژاد با یادآوری وعده دولت سیزدهم برای ساخت 4 میلیون واحد مسکن، اظهار کرد: امروز با گذشت حدود 30 ماه از عمر دولت حدود نیمی از واحدهای طرح مذکور در دست ساخت است.

وی ادامه داد: برای ساخت مسکن در این تیراژ بالا باید همه جوانب آنرا از جمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی ماهر و منابع مالی را سنجید و باید بروکراسی‌های موجود بر سر راه  سازندگان و انبوه سازان را برداشت.

وی افزود: این در حالی است که از یک سو زمین موردنیاز در اختیار انبوه‌سازان و سازندگان  قرار نگرفته و از سوی دیگر بانک‌ها  نیز منابع مالی  خود را در اختیار این طرح مهم قرار نداده‌اند یا این‌که این تسهیلات ناچیز بوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اضافه کرد: البته یکی دیگر از مشکلات مهم اجرای کامل این طرح بروکراسی‌های شدید در صدور مجوزهاست. در زمان حاضر پروانه ساخت بابت اجرا این پروژه ها بر خلاف وعده های داده شده بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

سعادت نژاد یادآور شد: حتی صدور پروانه شرکت‌های سازنده و انبوه‌ساز مدتی است در سپامک (سامانه پروانه‌های اشتغال به‌کار مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی ساختمان) گرفتار بروکراسی شدید شده ‌و عملاً تعداد زیادی از شرکت‌های سازنده و انبوه‌ساز امسال نتوانسته‌اند پروانه اشتغال خود را تمدید کنند که مشکلات فراوانی را برای آنها به‌وجود آورده است.

وی تاکید کرد: سازندگان و انبوه‌سازان درگیر بروکراسی‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه شده و از کار اصلی خود باز مانده‌اند. تعدادی از آنها نیز در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند، در صورتی‌که بسیاری از این موانع می‌تواند به راحتی حل شود.

وی‌ توضیح داد: اگر قرار است واحدهای نهضت ملی مسکن توسط انبوه‌سازان دارای صلاحیت و با کیفیت مطلوب ساخته شود باید علاوه بر تخصیص زمین‌، موانع بروکراسی‌های مربوط به صدور مجوزها و پروانه‌های اشتغال شرکت‌ها نیز برداشته شود. ضمن این‌که لازم است قراردادها با قیمت روز و متناسب با تورم موجود امضا شود تا به این ترتیب بتوان کار ساخت‌وساز واحدهای نهضت ملی مسکن را به سرانجام رساند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا