مجله خبریراه و شهرسازی

واگذاری اراضی مازاد به دولت زمان‌بر است

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس گفت: بنده معتقدم اگر دولت بتواند ۶۰ درصد آن وعده خود مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را محقق کند، باز هم قابل قبول است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، کمال علیپور خنکداری، نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت ساخت مسکن در کشور مطابق با طرح نهضت ملی مسکن و علت تحویل تعداد کمی خانه به مردم، گفت: حرف تا عمل فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: زمانی است که ما می‌گوئیم باید ۴ میلیون مسکن در کشور بسازیم، اما حرف تا عمل فاصله دارو البته دولت درباره ساخت مسکن حرفی زده که کاملاً منطقی بوده و ما در سال حدود یک میلیون مسکن نیاز داریم. ۸۰۰ هزار زوج جوان در سال داریم که نیاز به مسکن دارند و باید مابقی افرادی هم که از قبل باقی مانده و متقاضی مسکن هستند نیز در نظر گرفته شوند.

وی متذکر شد: دولت وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را داد، اما این موضوع زمان بر است. مجلس شورای اسلامی هم قانون جهش تولید مسکن را به تصویب رساند و نزدیک به یک سال طول کشید تا این قانون به تصویب برسد و تأیید شود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس، خیلی نمی‌توان به دولت ایراد گرفت و بگوییم که دولت کاری برای ساخت یک میلیون مسکن در سال انجام نداده است.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر، زمین مهمترین مقوله در ساخت مسکن است و دولت باید فرصت می‌داشت تا هماهنگی‌هایی را با دستگاه‌های اجرایی خود در این حوزه انجام دهد تا آنان زمین‌های مازاد در اختیار خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی هم با سازمان ثبت اسناد و املاک مکاتبه کند و اصلاح سند انجام شود که این پروسه زمان بر است.

علیپور تاکید کرد: دولت تا این زمان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکن را ساخت و عملکرد خوبی داشته است. دولت تا ۴ سال قطعاً نمی‌تواند ۴ میلیون مسکن بسازد. بنده معتقدم اگر دولت بتواند ۶۰ درصد آن وعده خود مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را محقق کند، باز هم قابل قبول است.

وی تصریح کرد: البته بنده الان می‌گویم دولت نمی‌تواند طی ۴ سال ۴ میلیون مسکن بسازد، اما اما اگر برای مثال، دولت یک قرارداد کلان نفتی ببندد و با کشوری تهاتر نفتی کند ممکن است کشوری به ما بگوید که با دستگاه‌های پیشرفته می‌تواند ۳ میلیون واحد مسکن را در یک سال در کشورمان بسازد که در این صورت ساخت ۴ میلیون مسکن شدنی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اما اگر دولت با همین روش به کار خود ادامه دهد، فقط ۶۰ درصد از وعده ۴ میلیون مسکن را می‌تواند محقق کند، مگر آنکه تهاتر نفتی با کشوری انجام شود یا یک سازنده داخلی با پلتفرم‌ها و مدل‌های ساخت سبک در ساخت مسکن اقدام کند. به هر صورت، الان ساخت حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکن در نقاط مختلف کشور تقریباً رو به اتمام است و در برخی از نقاط شاهد افتتاح واحدهای مسکونی ساخته شده از سوی دولت هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا