مجله خبریبورس و بازار

وعده کاهش اجاره مسکن با استفاده از سامانه جدید

فرماندار مشهد گفت: هیچ مبایعه نامه ای بدون هلوگرام قابل قبول نیست و با مشاوران املاکی که مبایعه نامه بدون هلوگرام را تهیه کنند مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مخاطب 24، محسن داوری امروز در نشست خبری که به منظور گزارش اقدامات ستاد ساماندهی اجاره بهای مسکن شهرستان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در سامانه ای که در اختیار املاک قرار گرفته است، مشهد به ۲۷۰ بلوک قیمتی تقسیم شده و کف و سقف اجاره مسکن تعیین شده است. با استفاده از این نرم افزار، نرخ های کاذب اجاره و خرید و فروش در حوزه مسکن به صفر رسیده و به شدت روند رو به رشد اجاره بها را کاهش خواهد داد.

وی افزود: کمیسیون مشاورین املاک معادل ۱۳ روز اجاره و حداکثر تا ۱۶ میلیون ریال تعیین شده است. هزار و ۲۰۰ واحد مشاور املاک غیرمجاز در مشهد شناسایی شده که از این تعداد ۴۰۰ واحد صنفی بدون مجوز پلمب شد.

داوری تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته افزایش قیمت بی رویه مسکن مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد، کارگروهی در فرمانداری مشهد به صورت پایلوت و آزمایشی، مبنا و فرمولی برای اعلام اجاره بها تعیین شد. تعداد زیادی از مشاورین املاک و بنگاه معاملات بدون مجوز فعالیت می کردند، در گام نخست ابتدا همه مشاورین املاک تحت نظارت اتحادیه قرار گرفتند، لذا اقدام به پلمب تعدادی مشاور املاک بدون مجوز شد و بخشی از بدون مجوز‌ها نیز برای اخذ مجوز هدایت شدند.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: میزان اجرتی که مشاوران املاک برای انجام مبایعه یا اجاره نامه دریافت می کنند نیز باید مشخص و ضابطه مند می شد که در این کارگروه نیز اجرت مشاوران مشخص شد. پیش از این بر اساس مصوبه سران قوا و شورای عالی مسکن تمدید اجاره نامه ها از اول خرداد ۱۴۰۲ فقط تا حداکثر با ۲۰ درصد افزایش ممکن خواهد بود، اگر صاحب ملکی بیش از ۲۰ درصد اجاره را افزایش دهد، امکانپذیر نیست و دستگاه قضایی نیز نباید به درخواست مالکین با بیش از ۲۰ درصد اعتنا کند.

وی عنوان کرد: فرد مراجعه کننده به مشاور املاک مشخصات ملک را در این نرم افزار وارد کرده و سپس مبلغ اجاره تعیین می شود، این نحوه قیمتگذاری از اعمال سلیقه برای اجاره نامه و مبایعه نامه جلوگیری خواهد کرد، ضمن اینکه هیچ مبایعه نامه ای بدون هلوگرام قابل قبول نیست و با مشاوران املاکی که مبایعه نامه بدون هلوگرام را تهیه کنند مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

داوری خاطرنشان کرد: علاوه بر اتحادیه مشاورین املاک که مرجع اصلی نظارت به این روند قیمت گذاری خواهد بود، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی از بعد صنفی و دستگاه قضایی نیز از بعد کیفری و حقوقی بر اجرای طرح نظارت خواهند کرد. این طرح در قرارگاه مسکن استان و شورای تامین شهرستان مشهد تایید شده و در آینده نیز در استان اجرا خواهد شد، لذا طرح یاد شده به شورای تامین استان نیز ارجاع شده است.

فرماندار مشهد گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته اجرت تدوین اجاره نامه توسط مشاورین املاک معادل ۱۳ روز اجاره و حداکثر تا ۱۶ میلیون ریال و کمیسیون یا اجرت بنگاه‌ها برای تمدید اجاره نامه معادل هشت روز اجاره و حداکثر ۱۰ میلیون ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به آمار اتحادیه مشاورین املاک مشهد، گفت: ۱۱۱ هزار واحد صنفی مشاور املاک در این شهر دارای مجور فعالیت هستند هزار و ۲۰۰ واحد مشاور املاک غیرمجاز در مشهد شناسایی شده که از این تعداد، ۴۰۰ واحد صنفی بدون مجوز مهر و موم شده و بقیه برای دریافت مجوز اقدام کرده و در جریان فرایند اخذ مجوز هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا