مجله خبریبورس و بازار

بندرعباسی‌ها آماده اجرای سامانه اجاره بها باشند

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: سامانه اجاره بها که قبل از این در شهر مشهد اجرا شده بود که تا نیمه یا اواخر شهریور ماه در بندرعباس اجرایی می‌شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای معامله کنندگان در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر معامله کنندگان خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود طرفین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند و در آینده‎‌ای نزدیک، این امکان ایجاد خواهد شد که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام شود.

علیرضا مُهِلی روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای مسکن هرمزگان افزود: همچنین مردم باید بدانند صدور کد رهگیری اجاره رایگان شده و دیگر نیازی نیست بابت دریافت آن ریالی بپردازند.

وی یادآور: یکی از اصولی که در شهر مشهد اجرا شد این هست که اجاره‌ها باید براساس این سامانه انجام شود و امید می‌رود برای بندرعباس به همین روش اجرایی شود.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اشاره کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به عنوان متولی در این زمینه مسوولیت دارد سامانه ملی اجاره بها را برای استفاده مردم آماده کند.

وی گفت:‌ املاک هم برای آنکه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند باید در سامانه ملی املاک و اِسکان ثبت شود و خانه‌های خالی از اواخر شهریور ماه مشمول این مالیات می‌شوند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به همراه شهرداری بندرعباس و اداره‌های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و توزیع برق بایستی خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.

مُهِلی افزود: همچنین اداره‌کل امور مالیاتی هرمزگان هم باید آگاهی لازم را از طریق نصب بنر، بیلبرد تبلیغاتی در سطح شهرها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مردم بدهد تا بدانند در صورت ثبت نکردن ملت در سامانه املاک و اِسکان مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

وی با اشاره به گشت مشترک از بنگاه‌های مشاور املاک گفت: این گشت در سراسر کشور آغاز شده است و ادامه می‌یابد و باید با جریان قوی به پیش برود و تمام اداره‌های دولتی با تمام توان و قدرت در این مسیر گام برداشته و هم افزایی داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا