بورس و بازارمجله خبری

نرخ اجاره‌بها در مشهد چقدر افزایش یافته؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  وزیر راه و شهرسازی در حالی سقف افزایش اجاره بها برای قراردادهای جدید را در تهران ۲۵ درصد؛ سایر کلانشهرها ۲۰ و دیگر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرده است که گوش کمتر صاحبخانه ای به بان بدهکار است.

دولت این سیاست را با هدف تنظیم بازار اجاره مسکن برای سومین سال پیاپی ابلاغ کرده است و از سال ۹۹ دولت برای حمایت از مستاجرها، اقدام به سقف گذاری برای افزایش اجاره بهای مسکن مطابق با درصدهای اعلام شده کرده است.

امسال هم این درصدها ملاک تمدید قراردادهای اجاره مسکن شده است و براین اساس، افزایش اجاره بها در قراردادهای جدید باید با نرخ های اعلام شده می بایست اعمال شود.

این در حالی است که شواهد خبرنگار ما از نرخ اجاره بهاء در مشهد مقدس نشان می دهد غالب اجاره نامه ها با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی همراه است و عملاً تصمیمات دولت نقشی در ثبات و آرامش قیمت ها نداشته و ندارد.

اگرچه رستم قاسمی حتی تهدید کرده با متخلفان برخورد تعزیراتی خواهد شد اما بسیاری از مستأجران در پاسخ به سؤال خبرنگار ما می گویند که حوصله دادگاه رفتن و یا جروبحث با صاحبخانه را نداشته و از طرفی اعتقادات مذهبی آنها اجازه نمی دهد که بدون رضایت صاحبخانه و با زور دولت یک سال قرارداد خود را تمدید کنند و در آن خانه نماز بخوانند!

بنا بر اظهارات بسیاری از مشاوران املاک و هم‌چنین مردم اجاره بها در تمامی نقاط شهری مشهد حداقل ۵۰ درصد افزایش‌یافته است و در حال حاضر فشار مضاعفی را به‌ویژه به طبقه کارمند و کارگر وارد می کند.

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار نرخ اجاره بها یک واحد آپارتمان دو الی سه خوابه نوساز در محلات خوب مانند بلوار فلسطین، قدس، فرهاد و یا بلوار سجاد در حال حاضر از مبالغ هشت میلیون آغاز و تا ۱۶ میلیون تومان بنا بر متراژ و متریال عرضه می‌شود و این در حالی است که این نرخ در سال گذشته از هشت میلیون تومان تجاوز نمی کرد.

بنا بر اظهارات برخی از مشاوران املاک نرخ رهن در این مناطق نیز از سال گذشته تاکنون دو برابر شده و از مبالغ ۴۰۰ میلیون تومان در حال حاضر به ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است!

در همین راستا پیرامون افزایش نرخ املاک و نیز سیاست های دولت مبنی بر مهار اجاره بها با محمد عیدی رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد مقدس به گفت و گو نشستیم.

اجاره ها در سال جدید چند درصد افزایش یافته است؟

ازآنجایی که بنده به تازگی مسئولیت اتحادیه را برعهده گرفته ام با این‌حال اما طی بررسی هایی که انجام شده اجاره بها متأسفانه در سال جاری حدود ۵۰ درصد و بعضی نقاط بیشتر از این رقم افزایش داشته است.

با توجه به اینکه دولت اعلام کرده ۲۵ درصد اجاره‌بها افزایش پیدا نکند تا چه میزان این قانون رعایت می‌شود و آیا ضمانت اجرایی دارد؟

اینکه دولت اخیراً عدم افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره‌بها را در کلان‌شهرها اعلام داشته است می‌توان گفت که به‌نوعی موجر مکلف به اجراشده و مستأجر مستند به ابلاغ دولت بیش از آن پرداخت نخواهد کرد و حاضر به تخلیه مکان نیز نخواهد بود درنتیجه طرفین ملزم به اجرا خواهند بود مگر در مواقعی که منجر به نارضایتی موجر و اختلاف طرفین شده و مستأجر به دلایل آرامش روحی داوطلبانه اقدام به تخلیه نماید.

به هر منظور واقعیت اینست که بسیاری از صاحب خانه راضی به این افزایش ۲۵ درصدی نیستند و آن را متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت ها در جامعه نمی دانند.

گران ترین اجاره بهاء و ارزان‌ترین اجاره در شهر مشهد چقدر و در چه مناطقی است؟

قاعدتاً اجاره بها در هسته مرکزی شهر و مناطق برند یا مشهور با توجه به امکانات موجود گران‌تر و در مناطق حاشیه شهر که از امکانات ضعیف‌تری برخوردارند ارزان‌تر می باشد.

بازار خرید و فروش ملک در چه وضعیتی است؟

بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی نیز تابع گرانی مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی انسانی بوده و از آن پیروی خواهد کرد که متأسفانه در این خصوص نیز از ابتدای سال جاری شاهد طرح افزایش قیمت از یک تا سه میلیون تومان برحسب مناطق شهری و نوع سازه در هر مترمربع از طرف فروشندگان بوده‌ایم.

می توان گفت خرید و فروش با توجه به کمبود نقدینگی خصوصاً در متراژهای بالا رکود داشته است و بازار بسیار سنگین است.

با توجه به گرانی های اخیر آیا فکر می کنید که بازار مسکن هم به این گرانی عکس العمل نشان داده و گران تر شود؟

همانگونه که در بالا هم به آن اشاره کردم قیمت مسکن نیز از قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی انسانی و عوارض نوسازی شهرداری، نظام‌مهندسی و… پیروی می‌کند و احتمال عکس‌العمل افزایشی متصور است اما از طرفی باید شاهد نتیجه اعمال اجرایی طرح تنظیم بازار که در دستور کار قرارگرفته و در حال پیگیری است نیز باشیم تا پس‌ازآن بتوانیم به‌صراحت اظهار نماییم.

بسیاری از افراد جامعه نقش مشاوران املاک را در قیمت های کاذب تأثیرگذار می دانند در این راستا چه نظری دارید؟

اینکه مشاورین املاک مسبب قیمت‌های کاذب باشند بنده تائید نمی‌کنم و نقش قشری که مشغول ساخت و ساز (بساز و بفروشی) هستند را در این قضیه پررنگ‌تر می دانم .کسانی که قصد تأمین هزینه های خود و سود کلان را دارند البته نا گفته نماند که در این میان نباید از نقش سایت دیوار هم در این گرانی ها غافل بود.

چند مشاور املاک غیر مجاز در سطح شهر مشهد داریم و برای ساماندهی ان ها چه برنامه ای دارید؟

نمی توانم منکر تعدادی از مشاورین املاک که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند بشوم ولی رد نمی کنم لیکن خوشبختانه هیئت مدیره جدید این صنف به محض ورود شناسایی ، پایش و برخورد صریح با این قشر را مستند به ماده ۲۷ قانون نظام صنفی در دستور کار قرار داده وتا مرحله پلمپ و جمع آوری به جد پیگیری خواهد شد.

چرا هنوز برخی از مشاوران املاک قول نامه بدون کد رهگیری صادر می کنند؟

توصیه ام به همکاران این است که از هر گونه قرارداد های چاپی منسوخ شده بپرهیزند و تنظیم هر نوع قراردادشان می‌بایست با کد رهگیری هولوگرام‌دار باشد و از شهروندان محترم نیز تقاضا دارم که بر مبنای ادعاهای کذب منجمله تخصیص مالیات به افراد حقیقی و …حاضر به تنظیم قرارداد بدون کد رهگیری نشوند تا حقی از آنان تضییع نگردد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا