اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

انتقاد چندباره معاون وزیر راه از تطویل فرآیند صدور پروانه ساخت

معاون وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار نسبت به طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی انتقاد کرد و سازمان نظام مهندسی ساختمان را به عنوان یکی از عوامل اطاله زمان صدور مجوزهای ساختمانی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، در جریان برگزاری نشست خبری “نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با محوریت تحقق بازآفرینی شهری،” که ظهر امروز در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد دکتر محمد آیینی ضمن بیان مطلب فوق گفت: نوسازی بافتهای فرسوده یکی از بهترین روشها برای ساخت مسکن است و به دلیل سهولت خدمات رسانی در این بافتها، ساخت مسکن در بافتهای ناکارآمد شهری به صرفه تر است، ضمن اینکه دستگاه های خدمات رسان نظیر وزارت نیرو نیز تاکید دارند که خدمات رسانی در بافتهای فرسوده نسبت به سایر مناطق برای آنها به مراتب سهل تر است.

وی آزاد سازی زودهنگام سرمایه بخش خصوصی را از دیگر مزیتهای ساخت و ساز در بافتهای فرسوده برشمرد و خاطر نشان ساخت: در بافتهای ناکارآمد شهری، سرمایه گذاران به سرعت می توانند سرمایه خود را آزاد کنند و سپس در سایر پروژه ها از آنها استفاده کنند.

این مقام مسوول برای چندمین بار متوالی نسبت به طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی انتقاد کرد و به مصوبه شورای عالی اداری اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مصوب سال71، متقاضیان پروانه فرصت دارند حداکثر ظرف 7 روز مدارک خود را به منظور دریافت پروانه ساخت ارایه کنند و در مقابل شهرداری ها ظرف حداکثر 5 روز ملزم هستند که نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند.

آیینی در عین در توصیف ظرفیت باز آفرینی در بافتهای ناکارآمد شهری تصریح کرد:

بر روی کاغذ ظرفیت بالای برای نوسازی بافت فرسوده داریم.حدود 2.7 میلیون بنای ناپایدار در کشور داریم. در تهران هر واحد ویلایی 1.5 طبقه به ساختمان 5 واحدی تبدیل می‌شود. متوسط کشوری نیز به ازای یک واحد، 3 واحد است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که ظرفیت ساخت 4 میلیون مسکن در بافت فرسوده وجود دارد با طرح این پرسش که چرا این کار انجام نمی‌شود،‌ افزود: به سه دلیل ناتوانایی مالی ساکنان، عدم رغبت سازندگان به حضور در بافت فرسوده و نبود حلقه واسط بین ساکنان و سازندگان ساخت و ساز مسکن در بافت‌های فرسوده مناسب نیست.

آئینی اظهار کرد: سازندگان تهران برای ساخت و ساز به سه قسمت تقسیم می‌کنند؛ خط بالای همت، بین همت و آزادی و پایین آزادی. سازندگان می‌دانند سود ساخت و ساز در خط بالای همت چقدر است!

وی با اشاره به این‌که متوسط صدور پروانه ساختمانی در کشور و تهران به ترتیب 6 و 8 ماه است،‌ تاکید کرد: در روند طولانی شدن پروانه ساختمانی در سازمان نظام مهندسی ساختمان “درد” داریم. برای یک مورد حدود 7 ماه طول کشید و در نهایت با زور سیاسی توانستیم پروانه را دریافت کنیم.

  • آیینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین درخصوص صنعتی سازی در بافتهای فرسوده نیز گفت: ساخت مسکن به روش صنعتی در بافتهای فرسوده دشوار است چرا که صنعتی سازی در این بافتها اساسا اراضی هندسی خاص خود را می طلبد و در این راستا قرار است که با شرکتهای دانش بنیان تعامل داشته باشیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا